ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2848..

Képviselöi önálló indítvány!

Törvényjavaslat

a közúti hozzájárulás tárgyában

Az országos közúthálózat fejlesztése és az autópályák építés és

üzemeltetése érdekében szükséges többlet források létrehozása és a

Magyarországon gépjármüvek tulajdonosainak hazai autópálya díj

fizetésének mentesítése céljából az alábbi törvény alkotását látta

szükségesnek az Országgyülés:

1. § A magyarországi közutakon közlekedö és forgalmi rendszámmal

ellátott valamennyi gépjármünek közúti hozzájárulást kell fizetni.

Ennek mértékét a költségvetési törvényben az adott idöszakra az

Országgyülés határozza meg.

2. § A hazai bejegyzésü és forgalmi rendszámú közúti gépjármüvek

(továbbiakban hazai gépjármüvek) ennek a kötelezettségüknek a gépjármü adó

befizetése során tesznek eleget.

3. § A külföldi bejegyzésü és forgalmi rendszámú közúti gépjármüvek

(továbbiakban külföldi gépjármüvek) évente egyszer az országba történö elsö

belépés alkalmával kell, hogy a közúti hozzájárulást befizessék.

Külföldi jármüvek esetében a közúti hozzájárulás nem jelenthet többlet

befizetést azoknak a jármüveknek, melyek a nemzetközi teherfuvarozási

egyezmények hatálya alá esnek, vagy viszonosság alapján mentesek ilyen adók

fizetése alól.

4. § A könnyebb ellenörizhetöség érdekében a közúti hozzájárulás

befizetésének teljesítésekor a befizetö megkülönböztetö jelet kap, melyet

köteles a gépjármüvön jól látható helyen rögzíteni (matrica). A

megkülönböztetö jel elvesztése, megsemmisülése vagy súlyos

megrongálódása esetén a közúti hozzájárulás befizetése újból

szükségessé válik.

5 . § Ez a törvény kihirdetését követö költségvetési törvény hatályba

lépésével válik hatályossá. Egyidejüleg az 1992. évi XXX. tv. (Utalap

törvény) módosítását el kell végezni.

Indokolás

Általános indokolás

Az M- 1 -es autópálya koncesszióban megépült szakasza nem váltotta be a

beruházók pénzügyi reményeit. A magyar lakosság vagyoni viszonyai

valamint értékitélete nem preferálta a rövid pályaszakaszon fizetendö magas

díjat az utazási kényelem és biztonság ellentételeként.

Tekintettel arra hogy hasonló magatartás várható az azonos

konstrukcióban épülö M-5-ös autópályán továbbá, hogy az M-3-as építése is

csak kölcsönböl oldható meg, melynek adósságszolgálatát az uton

közlekedöktöl várják, meröben új finanszírozási megoldás kidolgozása

látszik szükségesnek.

Történelmi visszatekintés hasonlóságot mutat a múlt századi

vasútépítési és késöbbi államosítási folyamattal. Abban az idöben is -

állami finanszirozás hiánya miatt - magán vasútépitö társaságok

létesítették a magyar vasúthálózat döntö részét. A gyors megtérülési igény

miatt magas vasuti tarifák fékezték az utas és áruforgalom

kibontakozását és az ország gazdasági fejlödését. Ezért a század végén a

fontosabb vasutvonalakat megváltották (térités mellett

államosították) és létrehozva az olcsó szállítási lehetöséget nagy lökést

adtak a magyar gazdaság gyors fejlödésének. Részben hasonló utat kell

most nekünk végigjárni.

Részletes indokolás

Ad. 1. par. A közúti hozzájárulási kötelezettség általános elrendelése a

nemzetközi kapcsolatok miatt szükséges, hogy ne vádolhassák az országot

külföldi állampolgárok vagy gépjármü tulajdonosok

diszkriminációjával.

Ad.2. par. A hazai gépjármü tulajdonosok természetesen a gépjármü adón

kívül sok más területen is teljesítenek külön befizetést a

költségvetésbe. (Vám, ÁFA gépkocsi tartáshoz, vásárláshoz kapcsolódó adók

és illetékek) Mégis célszerü ezt a nagy volumenü adótételt kiemelni az

elvszerüség kedvéért.

Ad. 3. par. Hasonló rendszer van életben Svájcban és egyszerüsége

miatt jól bevált. Egyébként az autópálya díj, ill. uthasználati dijak

szedése meglehetösen elterjedt a világon és sok eddig ilyen bevételt nem

realizáló ország most kívánja ezt bevezetni. (Pl. Ausztria, Szlovákia,

stb.) Mi az általános díjat jobbnak és kisebb költséggel bevezethetönek

tartjuk, mint az egyes utszakaszokhoz kötött díjtételeket.

A tehergépjármüvek tranzit forgalmát nemzetközi két- és többoldalú

szerzödések szabályozzák, melyek az áthaladási díjakat is magukban

foglalják; és meghatározzák a kontingenseket. Ezeket a szerzödéseket

valamint pl. a diplomaták és más viszonossági alapon kedvezményezettek alanyi

körét nem célszerü a jelen törvénnyel szabályozni.

Ad.4. par. A megkülönböztetö jel minöségét, elhelyezési módját

miniszteri rendeletben célszerü szabályozni, beleértve azt is, hogy a hazai

gépjármüveken kötelezö-e ezt feltüntetni.

Az 1992. évi. XXX. tv. (V.22.) módosítása a hazai gépjármüvek

autópálya díj mentesítése érdekében megvalósítandó koncessziós

szerzödésmódosításokra ad lehetöséget. A közuti hozzájárulásból

befolyó többlet bevételböl lehet kivásárolni a koncessziós társaságból az

üzleti befektetöket, ill. kiváltani a koncessziós társaságok

díjbevételét fix összegü állami járadék biztositásával.

Budapest, 1996. augusztus 26.

Dr. Schamschula György

Eleje Honlap