1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3204/289..

Módositó javaslat!

Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Helyben:

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1. bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

gyermekek védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról szóló T/3204.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 5. § f) pontjának a következõ kiegészítését javasolom:

/E törvény alkalmazásában/

"f) a gyermek tartására köteles személy: a házasságról, a családról, és a

gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény (a továbbiakban: Csjt.) 61. §-a

(4) bekezdésében és 62. §-a (1) bekezdésében, a Csjt. 69/A. §-ában,

valamint a 69/D. § (2) bekezdésében meghatározott személy,"

Indokolás:

A Csjt. 61. § (4) bekezdése a nagykorú testvér, míg a 62. § (1) bekezdése

a mostohaszülõ tartási kötelezettségérõl szól, a törvényjavaslat nem

tekinti tehát a gyermek tartására köteles személynek az édes szülõt.

Ennek korrigálása szükséges.

2. A törvényjavaslat 5. § m) pontjának a következõ módosítását javasolom:

/E törvény alkalmazásában/

"m) gyermekvédelmi gondoskodás: e törvényben meghatározottak szerint

elrendelt hatósági intézkedése[k]n alapuló ellátás,"

Indokolás:

A hatósági intézkedés maga nem minõsíthetõ gyermekvédelmi gondoskodásnak.

3. A törvényjavaslat 5. § o) pontjának a következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában/

'' o) várandós anya szociális válsághelyzete: olyan családi, környezeti,

társadalmi helyzet vagy ezek következtében kialakult állapot, [ amelybe a

nõ terhessége idején van vagy terhessége miatt kerül, ] amely a várandós

anya testi vagy lelki megrendülését, társadalmi ellehetetlenülését okozza,

és ezáltal veszélyezteti a gyermek egészséges megszületését.''

Indokolás:

A módosításra tartalmi és nyelvtani szempontból van szükség, továbbá azért,

hogy a magzati élet védelmérõl szóló törvénnyel összhangot teremtsünk.

4. A törvényjavaslat 5. § r) pontjának a következõ kiegészítését javasoljuk:

/ E törvény alkalmazásában/

"r) jövedelem: a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvényben

jövedelemként meghatározott vagyoni érték (bevétel) munkavállalói

járulékkal, személyi jövedelemadóval, egészségbiztosítási és

nyugdíjjárulékkal, valamint a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló

törvényben elismert költségekkel csökkentett része függetlenül attól, hogy

adómentesek vagy adókötelesnek minõsül. Nem minõsül jövedelemnek a

temetési segély és az alkalmanként adott átmeneti segély, valamint a

személyes gondoskodásért fizetendõ személyi térítési díj megállapítása

kivételével - a mozgássérültek közlekedési támogatása, a rokkantsági

járadék és a vakok személyi járadéka - nem minõsül továbbá jövedelemnek a

rendkívüli gyermek-védelmi támogatás, valamint a nevelõszülõk számára

fizetett nevelési díj."

Indokolás:

Az Szt. gyakori változtatására tekintettel, illetve a jogalkalmazó

munkájának megkönnyítése érdekében szerencsésebb lenne a jogszabályi

utalás helyett a jövedelem részletes, e törvényben történõ meghatározása.

5. A törvényjavaslat 10. § (2) bekezdésének a következõ módosítását

javasolom:

"(2) A gyermekek védelmét ellátó szervezetek [(a továbbiakban: intézmény)

házirendje] mûködési szabályzata - e törvényben meghatározott keretek

között - a gyermek életkorához, egészségi állapotához, fejlettségi és

neveltségi szintjéhez igazodva állapítja meg a gyermekek jogai

gyakorlásának és kötelességei [gyakorlásának] teljesítésének szabályait."

Indokolás:

A gyermek védelmét ellátó szervezeteket nem lehet az "intézmény"

gyûjtõfogalomként illetni, mivel ez a jogalkalmazó számára megtévesztõ,

kizárja a civil szervezetek fokozott bevonását a feladat ellátásába. A

joggyakorlásra vonatkozó javaslat pontosító jellegû.

6. A törvényjavaslat 19. § (5) bekezdésének a következõ módosítását

javasolom (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen

változik):

"(5) A (2) és (3) bekezdésében meghatározott összeg számításánál - a

kérelem benyújtása idõpontjában - a gyermek közös háztartásban élõ

[családtagként kell figyelembe venni] hozzátartozójaként

a) [a házastársat, élettársat,]

b) a 20 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezõ vérszerinti,

nevelt- és örökbefogadott gyermeket,

c) a 25 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezõ nappali

tagozaton egyetemi, fõiskolai tanulmányokat folytató gyermeket,

d) korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, illetõleg fogyatékos

gyermeket,

e) az a)-[d)]c) pontokba nem tartozó, a Csjt. alapján a szülõ vagy

házastársa által eltartott rokont

is figyelembe kell venni."

Indokolás:

A javaslat összefügg az 5. § d) pontjára vonatkozó módosító javaslattal.

Annak elfogadása esetén a 19. § (5) bekezdés a) pontjának elhagyása

indokolt.

Felesleges e bekezdésben új kategóriát beiktatni (családtag) akkor,

amikor az értelmezõ rendelkezések errõl nem szólnak. A jogalkalmazók

számára jelent könnyebbséget, ha itt is hozzátartozóról beszélünk.

7. A törvényjavaslat 22. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasolom:

"(1) A gyermektartásdíj megelõlegezésének akkor van helye, ha a bíróság a

tartásdíjat jogerõs határozatában már megállapította, vagy van olyan

külföldi bíróság, vagy más hatóság által hozott jogerõs határozat,

amelyet a Magyarországon élõ gyermek javára nemzetközi szerzõdés vagy

viszonosság alapján kell végrehajtani."

Indokolás:

A javaslat pontosító jellegû.

8. A törvényjavaslat 22. § (5) bekezdés b) pontjának a következõ

kiegészítését

javasoljuk:

/Nincs helye a gyermektartásdij megelõlegezésének, ha a kötelezett/

''b) külföldi tartózkodási helye ismeretlen, vagy lakóhelye olyan államban

van, ahol a tartásdíj érvényesítésére nincs nemzetközi szerzõdés, és

viszonosság sem áll fenn.''

Indokolás:

A javaslat pontosító jellegû.

9. A törvényjavaslat 22. § (6) bekezdésének más megfogalmazását javasoljuk:

''(6) [A sorkatonai szolgálat idõtartama alatt a sorkatona tartásdíj-

fizetési kötelezettségének teljesítése a külön jogszabályban meghatározott

szerv által megállapított családi segély útján történik.] Nincs helye

továbbá a gyermektartásdij megelõlegezésének, ha az eljárás során a

gyámhivatal azt állapítja meg, hogy a megelõlegezett gyermektartásdij

megtérülésére nincs remény.''

Indokolás:

Szükségtelen a sorkatonai családi segélyre történõ utalás, mer általános

érvényû szabályként lehet elfogadni a gyámhivatalnak a települési

önkormányzat jegyzõje felé történõ értesítési kötelezettségét, melyet a

(7) bekezdés rögzit. Ehelyett indokolt a gyermektartásdij

megelõlegezésének további akadályait felsorolni.

10. törvényjavaslat 23. § (3) bekezdésének a következõ módosítását és új (4)

bekezdéssel történõ kiegészítését javasoljuk:

"(3) A gyámhivatalnak a gyermektartásdíj megelõlegezését elrendelõ

határozata - fellebbezésre való tekintet nélkül - azonnal végrehajtható."

(4) A gyámhivatal az önkormányzat költségvetésének terhére megelõlegezi

az ellátást.''

Indokolás:

A (3) bekezdésre vonatkozó javaslat pontosító jellegû. Az új (4) bekezdés

beiktatásának indoka, hogy rögzíteni kell a gyermektartásdij

megelõlegezésének pénzügyi technikai szabályait, melynek további

részleteit külön jogszabály rendezi.

11. A törvényjavaslat 24. § (2) bekezdésének az alábbi módosítását javaslom:

"(2) A A gyámhivatal hivatalból, vagy a külön jogszabályban meghatározott

szervek és személyek értesítése alapján a gyermektartásdíj folyósítását -

legfeljebb 6 hónapra - fel (kell) függeszt(en)i, ha

a) a kérelmezõnek a 22. § (/4/ 2) bekezdésében meghatározott

körülményeiben változás következett be,

b) a kötelezett a kérelmezõ részére közvetlenül fizet tartásdíjat,

c) a kötelezett(nek végrehajtás alá vonható) rendszeres

jövedelem(e)ére, illetve az egyéb vagyon (tárgya) ára vezetett

végrehajtás eredményre vezet (van),

d) a gyermek nagykorúvá vált és tanulmányokat nem folytat,

e) a gyermek ellenérték fejében munkavégzéssel járó tevékenységet

folytat,

f) a gyermeket a gyámhivatal átmeneti nevelésbe vette,

g) a nagykorú a tanulmányát abbahagyta, vagy befejezte."

Indokolás:

A jogalkalmazó munkáját segítõ pontosító javaslat megteremti az összhangot

az átmeneti behajthatatlanság feltételének vizsgálatával.

12. A törvényjavaslat 24. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A megelõlegezett gyermektartásdíjat a kötelezett a Ptk. 232. §-a (2)

bekezdésében meghatározott kamattal köteles az államnak megtéríteni. A

megelõlegezett gyermektartásdíjnak meg nem térült összegét adók módjára

kell behajtani az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény

rendelkezései szerint."

Indokolás:

A javaslat a megelõlegezett gyermektartásdíj közigazgatási rendszer

keretébe történõ illesztését teljesíti ki a megfogalmazott behajtási

szabállyal.

13. A törvényjavaslat 25. § (3) bekezdésének a következõ módosítását

javasolom:

"(3) Akkor is jogosult a fiatal felnõtt a támogatásra, ha a 2 évnél

rövidebb idõtartamú nevelésbe vételére a 79. § (1) bekezdés a) pontjában

meghatározott [árvaság miatt] okból került sor."

Indokolás:

A hivatkozott 79. § (1) bekezdés a) pontja azokat az eseteket is

tartalmazza, amikor a szülõk felügyeleti jogát megszüntették. Ezeket a

gyermekeket is támogatásban kell részesíteni, ugyanúgy, mint az árva

gyermekeket.

14. A törvényjavaslat 25. § (5) bekezdésének a következõ módosítását

javasoljuk:

''(5) Az otthonteremtési támogatás iránti kérelemben nyilatkozni kell a

(2)-(3) bekezdésben meghatározott feltételekrõl, valamint arról, hogy a

fiatal felnõtt az otthonteremtési támogatás felhasználásával kapcsolatban

[az utógondozást biztosító intézmény] a gyermekvédelmi utógondozó[já]val

együttmûködik, illetve az együttmûködést vállalja.''

Indokolás:

Felesleges az utógondozást biztosító intézményre történõ utalás, mivel a

jövõben utógondozási feladatokat nemcsak intézmény láthat majd el.

15. A törvényjavaslat 28. § (1) bekezdésének a következõ módosítását

javasolom:

"(1) A települési önkormányzat képviselõtestületének döntése alapján a

rendszeres és a rendkívüli támogatás természetbeni ellátás formájában is

nyújtható, különösen a [67. és a 68. §-okban meghatározott feltételek

szerint] védelembe vett gyermekek számára."

Indokolás:

Az elhagyásra azért teszek javaslatot, mert más feltételek szerint a

védelembe vételre nem kerülhet sor, szükségtelen tehát a 67. és 68. §-ra

utalás.

16. A törvényjavaslat 33. § (2) bekezdés felvezetõ szövegének, valamint c)

pontjának a következõ módosítását javasolom:

"(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás esetén [az intézménybe

történõ felvételkor] az ellátás megkezdésekor az ellátásra jogosult

gyermeket és törvényes képviselõjét, illetve a fiatal felnõttet

tájékoztatni kell

c) [a 50. és az 56. § szerinti személyes gondoskodást nyújtó ellátásnál

(a továbbiakban: bentlakásos gyermekintézmény)] az ellátásra jogosult

gyermek, fiatal felnõtt és hozzátartozói közötti kapcsolattartásról,

különösen a látogatás, a távozás és a visszatérés rendjérõl,"

Indokolás:

Ha a tájékoztatási kötelezettség az intézménybe történõ felvételkor

keletkezik, akkor az nem terjed ki azokra az ellátásokra, amelyek nem

intézményes keretben szervezõdnek. Ezért indokolt "az intézménybe történõ

felvételkor" szövegrész elhagyása. A c) pontban foglalt elhagyásra

javasolt szövegrész csak az átmeneti otthon, illetve a gyermekotthon

keretében történõ személyes gondoskodásra vonatkozik, hiányzik a

nevelõszülõnél történõ gondoskodás megjelölése. Ez utóbbinál a

kapcsolattartásnak ugyanolyan jelentõsége van mint az egyéb ellátásoknál.

17. A törvényjavaslat 38. § (2) bekezdésének a következõ módosítását

javasolom:

"(2) Az alapellátás keretében nyújtott személyes gondoskodást - lehetõség

szerint - az ellátásra jogosult lakóhelyéhez, tartózkodási helyéhez

legközelebb esõ [személynél vagy intézményben] ellátást nyújtó,

személynél vagy szervezetnél kell biztosítani."

Indokolás:

A javasolt módosítás nélkül az ellátást pl. a szomszédasszonynál is

biztosítani kellene, hiszen õ az a személy, aki az ellátásra jogosult

lakóhelyéhez legközelebb esik.

18. A törvényjavaslat 50. § (3) bekezdésének a következõ módosítását

javasolom:

"(3) A gyermekek átmeneti otthonában gondozott gyermek iskolai oktatását

- lehetõség szerint - [eredeti nevelési-oktatási intézményében]

iskolaváltás nélkül kell biztosítani."

Indokolás:

A javasolt tartalom jobban kifejezi a jogalkotói szándékot, e javaslat

nélkül az eredeti megfogalmazás egyébként félreérthetõ is.

19. A törvényjavaslat 64. §-ának a következõ módosítását javasolom:

"A gyermekvédelmi szakszolgáltatás a szaktanácsadás[sal kapcsolatos

feladatok ellátásakor] keretében:

a) szakmai, módszertani segítséget nyújt a személyes gondoskodás[t]ra

irányuló [biztosító intézménynek] szakfeladat[ai]ok ellátásához,

b) [a gyámhivatal, illetve az Országos Szociálpolitikai és Családvédelmi

Intézet megbízása alapján részt vesz az önkormányzat által fenntartott

szakellátást nyújtó gyermekintézmény ellenõrzésében,] javaslatot készít a

szakellátás fejlesztésére és elõsegíti a tudományos kutató munka

gyakorlati alkalmazását."

Indokolás:

A gyermekvédelmi szakszolgáltatásnak nem csupán az intézmények

szakfeladatainak ellátásához kell segítséget nyújtania, hanem a más

ellátási formák keretében szervezett személyes gondoskodásra irányuló

szakfeladatok ellátásához is.

A b) ponthoz: Nem indokolt a gyámhivatal, illetve az Országos Intézet

megbízásához kötni a gyermekvédelmi szolgáltatás közremûködési

lehetõségét, ugyanis elképzelhetõ, hogy olyan szakfeladatok ellátásához

kell segítséget nyújtania, amelyre nézve a gyámhivatal, illetve az

intézet megbízást nem adott. Másrészt a szaktanácsadás keretében

ellenõrizni nem lehet, az fogalmilag kizárt. Az ellenõrzés a fenntartó

feladata.

20. A törvényjavaslat 71. § (1) bekezdés felvezetõ szövegének a következõ

módosítását javasolom:

"(1) Ha a gyermek felügyelet nélkül marad, vagy testi, értelmi, érzelmi

és erkölcsi fejlõdését családi környezete [vagy felügyelet nélkül

maradása] súlyosan veszélyezteti és emiatt a gyermek azonnali elhelyezése

szükséges, a települési önkormányzat jegyzõje, a gyám-hivatal, valamint a

bíróság, a rendõrség, az ügyészség, a büntetésvégrehajtási intézet

parancsnoksága (a továbbiakban: beutaló szerv) a szakellátás keretében a

gyermeket ideiglenesen"

Indokolás:

A javaslat technikai jellegû.

21. A törvényjavaslat 74. §-ának a következõ módosítását javasolom:

"(1) Ha a gyámhivatal az ideiglenes hatályú elhelyezést [alapján]

követõen azt állapítja meg, hogy a szülõi felügyelet megszüntetésének

okai fennállnak, 30 napon belül pert indít a szülõ ellen a szülõi

felügyeleti jog megszüntetése iránt, [és] a perindítással egyidejûleg

megállapítja a szülõ felügyeleti jogának szünetelését, továbbá

a) megállapítja a különélõ másik szülõ szülõi felügyeleti jogának

feléledését és felhívja õt e joga gyakorlására, ha a gyermeket ideiglenes

hatállyal nála helyezték el,

b) a gyermek gyámjául rendeli azt a hozzátartozót vagy más személyt,

akinél a gyermeket ideiglenes hatállyal elhelyezték,

c) [megállapítja a szülõ felügyeleti jogának szünetelését, és] gyámot,

(hivatásos gyámot) rendel, ha a gyermeket ideiglenes hatállyal

nevelõszülõnél, gyermekotthonban vagy más bentlakásos intézményben

helyezték el.

[(2) A gyámhivatal az (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott per

megindításával egyidejûleg megállapítja a szülõ felügyeleti jogának

szünetelését.]"

Indokolás:

A 74. § (1) bekezdés valamennyi pontjában rögzített esetben szünetel a

szülõk felügyeleti joga, ezért indokolt a szerkezeti változtatás.

A (2) bekezdésben rögzített rendelkezés a változtatás tartalmára

tekintettel a felvezetõ szövegbe került beépítésre.

22. A törvényjavaslat 75. § a (2) bekezdésnek a következõ módosítását

javasolom:

(2) A gyámhivatal az ideiglenes hatályú elhelyezést megváltoztatja, ha

megállapítja, hogy az ideiglenes hatályú elhelyezés feltételei

fennálltak, azonban a gyermek nevelõszülõnél, otthont nyújtó intézményben

vagy más bentlakásos intézményben történõ elhelyezését követõen válik

ismertté, hogy van a gyermek nevelésére alkalmas és azt vállaló különélõ

másik szülõ, más hozzátartozó, illetve más személy, akinél a gyermek

ideiglenes hatállyal elhelyezhetõ."

Indokolás:

A javaslat pontosító jellegû.

23. A törvényjavaslat 94. § (1) bekezdésének a következõ módosítását

javasolom:

"(1) A megyei és a fõvárosi önkormányzat az e törvényben foglaltak

szerint biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó szakellátás keretében

az otthont nyújtó ellátást, a területi gyermekvédelmi szakszolgáltatást[,

amelyek biztosítására a települési önkormányzat nem köteles].

Indokolás:

Ha az otthont nyújtó ellátást és a területi gyermekvédelmi

szakszolgáltatást a megyei és a fõvárosi önkormányzat biztosítja,

felesleges rögzíteni, hogy ezek biztosítására a települési önkormányzat

nem köteles.

24. A törvényjavaslat 96. § (3) bekezdés b) pontjának a következõ módosítását

javasolom:

/Az ellátási szerzõdés tartalmát a felek szabadon állapítják meg azzal,

hogy a szerzõdés az Szt. 121. §-ában meghatározottakon túl tartalmazza/

"b) a szolgáltatást végzõ nem állami szerv nyilatkozatát a nyilvántartási

kötelezettség, az adatkezelés és az adatvédelem szabályainak

[ismertetésére] ismeretére és betartására."

Indokolás:

Az adatvédelem szabályait nem a szolgáltatást végzõ állami szerv

ismerteti, e szervnek csupán a szabályok ismeretérõl, illetve

betartásáról kell nyilatkoznia.

25. A törvényjavaslat 154. § (2) pontjának a következõ módosítását javaslom:

/E törvény alkalmazásában/

''2) A törvény 19. §-a, 2122. §-a, [25. §-a és 40. §-a 19978. július

január 1-jén lép hatályba. ''

Indokolás:

A javaslat késõi benyújtása miatt a hatályba lépést a gyermektartásdij

megelõlegezése, valamint az otthonteremtési támogatás tekintetében

módosítani szükséges.

Budapest, 1997. február 25.

Csizmár Gábor Pokorni Zoltán Dr. Sarkadiné Lukovics Éva

képviselõ képviselõ

képviselõ

MSZP FIDESZ SZDSZ

Dr. Farkas Gabriella Dr. Gyõrivány Sándor

képviselõ képviselõ

MDNP FKGP

Dr. Surján László Dr. Dobos Krisztina

képviselõ képviselõ

KDNP MDF

Eleje Honlap