ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

_________________

I:\torveny\T670egys.doc

T/670/56..

Egységes javaslat

a Gyermek- és Ifjúsági Alapról, valamint a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági

Közalapítványról szóló T/670.sz. törvényjavaslat

z á r ó s z a v a z á s á h o z

Ellenjegyezte:

Kiss Péter (MSZP) Csizmár Gábor (MSZP)

Budapest, 1995. június 14.

- 1 -

1995. évi ............ törvény

a Gyermek- és Ifjúsági Alapról, valamint a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági

Közalapítványról

Az Országgyûlés az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 54.

§-a alapján, a gyermek- és ifjúsági korosztályok öntevékenységének támogatása,

valamint az erre a célra rendelkezésre álló központi költségvetési és egyéb

pénzeszközök kiegészítése érdekében az alábbi törvényt alkotja:

I. rész

A Gyermek- és Ifjúsági Alap

1. §

A Gyermek- és Ifjúsági Alap (a továbbiakban: Alap) a gyermekek és a

fiatalok programjait, szervezeteit, kezdeményezéseit és az ezeket segítõ

szolgáltatásokat támogató elkülönített állami pénzalap.

2. §

(1) Az Alap bevételi forrásai:

a) a központi költségvetésbõl nyújtott, az éves költségvetési

törvényben meghatározott összegû támogatás;

b) a szerencsejáták szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény 30. §

(4) bekezdésében meghatározott, a szerencsejáték-szervezõ által teljesített

befizetés;

c) az Alap javára teljesített önkéntes befizetések;

d) az Alap által elszámolt betéti kamat, valamint az idõlegesen szabad

pénzeszközökbõl vásárolt államilag garantált értékpapírok hozadéka;

e) a Központi Ifjúsági Alap pénzmaradványai, ezek korábbi

tõkekihelyezésébõl származó összegei, valamint a javára teljesített

visszafizetések;

f) egyéb bevételi források.

(2) Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott követelés adók módjára

behajtandó köztartozásnak minõsül.

(3) Az Alap bevétele és év végi pénzmaradványa nem vonható el.

3. §

(1) Az Alappal a kormányzati ifjúságpolitikai feladatok végrehajtását

irányító miniszter rendelkezik.

(2) Az Alapot a miniszter által önálló költségvetési szervként alapított

Ifjúsági Alap Titkársága kezeli. A Titkárság mûködéséhez szükséges forrásokat

az Alapból kell biztosítani.

(3) Az Alap éves felhasználásának irányairól és arányairól, a pályázatok

elbírálásáról, a támogatás odaítélésérõl az Alap Tanácsa (a továbbiakban:

Tanács) dönt. A Tanács tagja a Belügyminisztérium, a Honvédelmi Minisztérium,

a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, a Külügyminisztérium, a

Munkaügyi Minisztérium, a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium, a Népjóléti

Minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal egy-egy képviselõje, valamint az

országos gyermek-, diák és ifjúsági, illetve e korosztályokat segítõ

társadalmi szervezetek által delegált 6 és a helyi önkormányzatok szövetségei

által delegált 2 képviselõ.

(4) A Tanács elnöke a miniszter által a Tanács kormányzati tagjai közül

megbízott személy.

(5) A Tanács hatáskörét ülésein gyakorolja. A Tanács tagjai személyesen

vesznek részt az ülésen, amelyet legalább negyedévente össze kell hívni. Az

ülés akkor határozatképes, ha azon legalább öt kormányzati és öt nem-

kormányzati képviselõ jelen van. A Tanács szervezeti és mûködési szabályzatát,

valamint ügyrendjét maga határozza meg.

(6) A Tanács egyszerû szótöbbséggel hozza meg döntéseit.

Szavazategyenlõség esetén az elnök szavazata dönt, kivéve azt az esetet,

amikor azonos számú kormányzati és nem-kormányzati delegált ellenétes

szavazatából alakult ki a szavazategyenlõség. Ekkor a szavazás eredményét

nyilvánosságra kell hozni és a Tanács következõ ülésén az elõterjesztést újra

kell tárgyalni. Ugyanilyen jellegû ismételt szavazategyenlõség esetén az elnök

szavazata véglegesen dönt.

4. §

(1) Az Alap bevételi forrásaiból a következõ célokat lehet támogatni:

a) a gyermekek és a fiatalok egészséges testi, lelki, szellemi fejlõdését

segítõ programok,

azon belül különösen:

- a honismereti, helyismereti tevékenység;

- a hazaszeretetre nevelõ programok;

- egészségmegõrzõ programok;

- környezeti nevelési programok;

- a demokrácia tanulását és gyakorlását segítõ programok;

b) az országos gyermek és ifjúsági szervezetek, valamint az e

korosztályok érdekében szerepet vállaló szervezetek mûködése és tevékenysége;

c) a települési, megyei és fõvárosi önkormányzatok jogszabályban

meghatározott gyermek és ifjúsági feladatai;

d) a gyermekek és a fiatalok helyzetérõl és jogairól szóló tudományos

kutatás és információ-szolgáltatás, ismeretterjesztés;

e) a gyermek-, diák- és ifjúsági csoportok, szervezetek nemzetközi

cserekapcsolatai és a külföldi tanulmányok;

f) az ifjúsági munkanélküliség megelõzését és kezelését segítõ programok.

(2) Az Alapból nyújtható támogatások és kedvezményezettek körét, a Tanács

által meghirdetett pályázatokat, valamint a támogatásban részesültek névsorát

és támogatásuk célját, mértékét az országos sajtó útján közzé kell tenni.

(3) Az Alap mûködését, így különösen a bizottságba való delegálás

rendjét, a támogatás módját és az ehhez kapcsolódó pályázati feltételeket a

Kormánynak az Alap felett rendelkezõ tagja az országos gyermek, diák és

ifjúsági, valamint e korosztályokat segítõ társadalmi szervezetek képviselõi,

illetve a bizottság egyetértésével rendeletben állapítja meg.

II. rész

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítvány

5. §

(1) A Magyar Köztársaságban élõ gyermekek és fiatalok egyéni és közösségi

aktivitásának támogatása, az érdekükben és értük cselekvõk együttmûködésének

szolgálata, a cselekvési lehetõségek feltételeinek bõvítése, a felnõtt felelõs

állampolgárokhoz méltó készségek elsajátítása céljából Közalapítványt kell

létesíteni.

(2) Az (1) bekezdésnek megfelelõ Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági

Közalapítványt (a továbbiakban: Közalapítvány) a Magyar Köztársaság Kormánya

létesíti oly módon, hogy módosítja a többször módosított 81/1990. (IV.27) MT

rendelettel alapított Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány alapító

okiratát.

6. §

A Közalapítvány vagyona a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány

jelenlegi vagyonából, a mindenkori éves költségvetési törvényben megállapított

pénzügyi támogatásból és egyéb adományokból áll.

7. §

(1) A Közalapítvány legfõbb döntéshozó szerve a Kuratórium, amely 9 fõbõl

áll. Tagjai:

a) az országos gyermek, diák és ifjúsági társadalmi szervezetek

képviselõi által választott 2 személy;

b) a gyermek és ifjúsági korosztályokat segítõ országos társadalmi

szervezetek képviselõi által választott 2 személy;

c) az országos gyermek, diák és ifjúsági, valamint e korosztályokat

segítõ társadalmi szervezetek által javasolt személyek közül az alapító által

- a szervezetek képviselõinek egyetértésével - kiválasztott 5 személy.

(2) A Kuratórium elnökét - aki nem lehet az alapító képviselõje vagy

alkalmazottja - a Kuratórium maga választja meg.

(3) A Közalapítvány ellenõrzésre jogosult szervének (Felügyelõ

Bizottságának) tagjai a következõk:

a) a mûvelõdési és közoktatási miniszter által megbízott személy;

b) a népjóléti miniszter által megbízott személy;

c) a pénzügyminiszter által megbízott személy;

d) az Országos Testnevelési és Sporthivatal vezetõje által megbízott

személy.

(4) A Felügyelõ Bizottság elnöke a Gyermek és Ifjúsági Koordinációs

Tanács elnöke által megbízott személy.

(5) A Kuratóriumot és a Felügyelõ Bizottságot az (1)-(4) bekezdésben

meghatározott személyekbõl az alapító jelöli ki.

(6) A Közalapítvány szervezetét és mûködésének szabályait a Kuratórium

állapítja meg.

(7) A Közalapítvány köteles évente egyszer jelentésben nyilvánosságra

hozni és bárki számára hozzáférhetõvé tenni tevékenységének, gazdálkodásának

legfontosabb adatait, vagyonának alakulását.

III. rész

Vegyes rendelkezések

8. §

E törvény alkalmazásában:

gyermek: a 0-18 éves korosztályhoz tartozó személy;

fiatal: a 19-26 éves korosztályhoz tartozó személy;

diák: a közoktatási, szakoktatási, felsõoktatási intézménnyel tanulói vagy

hallgatói jogviszonyban álló személy.

9. §

(1) Ez a törvény - a 7. § (1)-(5) bekezdés kivételével - a kihirdetése

napján lép hatályba, ezzel egyidejûleg hatályát veszti a Központi Ifjúsági

Alapról szóló 1993. évi XXV. törvény, valamint a Központi Ifjúsági Alap

pályázati rendejérõl szóló 22/1993.(XI.23.)NM rendelet. A törvény 7. § (1)-(5)

bekezdése 1995. november 1-jén lép hatályba.

(2) Ahol jogszabályban "Központi Ifjúsági Alap" szerepel, azon a

továbbiakban "Gyermek- és Ifjúsági Alap"-ot kell érteni.

(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg a szerencsejáték

szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 30. §-a

(4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A nem folyamatosan szervezett sorsolásos játékok és a totalizatõri

fogadások szervezõi a sorsolást (fogadást) követõ nyolc napon belül, a

folyamatosan szervezett sorsolásos játékok és a totalizatõri fogadások

szervezõi - kivétel a totó- és lóversenyfogadások szervezõit - havonta, a

sorsolást (fogadást) követõ hó 20. napjáig kötelesek befizetni a (3) bekezdés

alapján megállapított nyereményekre fordítható összeg

- 4 %-át a külön törvénnyel létrehozott Országos Játék Alapba,

- 3 %-át a külön törvénnyel létrehozott Nemzeti Sport Alapba,

- 3 %-át a külön törvénnyel létrehozott Gyermek- és Ifjúsági Alapba."

(4) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Sztv. 30.

§ (5) bekezdésének elsõ mondatában a "vagy ifjúsági" szövegrész.

(5) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Országos

Játék Alapról szóló 1993. évi XXVIII. törvény 1. §-ának (1) bekezdésében az

"ifjúsági", 2. §-ának (2) bekezdésében "valamint a Kormány

ifjúságpolitikájáért felelõs miniszterrel", továbbá 3. §-ának (5) bekezdésében

a "valamint a Kormány ifjúságpolitikájáért felelõs" szövegrész.

(6) A törvény hatálybalépésének napjáig a Központi Ifjúsági Alaphoz

érkezett és még el nem bírált pályázatokról és támogatási igényekrõl - a

meghirdetett feltételek alapján - az e törvény 3. § (3) bekezdésében

meghatározott összetételû bizottság dönt.

10. §

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítványra vonatkozó törvényi

rendelkezések végrehajtása érdekében a Kormány a törvény hatálybalépésétõl

számított 30 napon belül:

- intézkedjen annak érdekében, hogy elkészüljön a Nemzeti Gyermek- és

Ifjúsági Alapítvány rendelkezésére bocsájtott vagyonról szóló elszámolás,

illetve az alapítvány vagyoni helyzetérõl szóló jelentés;

- gondoskodjon a Közalapítvány alapító okiratának módosításáról, a

Közalapítvány Kuratóriuma és Felügyelõ Bizottsága kijelölésérõl.

Eleje Honlap