ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Módosító javaslat

T/289/1.. szám

Gál Zoltán úrnak

a Magyar Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt elnök úr!

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz a Házszabály 43. § (1)

bekezdésében foglaltaknak megfelelõen, az alábbi

módosító javaslatokat

tesszük:

1) A törvényjavaslat 1. §-ának helyettesítése.

A törvényjavaslat 1. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított

1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt) 17. §-a a következõ 4 bekezdéssel

egészül ki:

(4) Az önkormányzatoknak rendeletben kell szabályozni a szociális ellátás

esetében a jogosulatlan, vagy rosszhiszemû igénybevétel feltételeit, a

megtérítés, az ezzel kapcsolatos panasz-ügyintézés, illetve a méltányossági

eljárás rendjét. A méltányosság gyakorlását a képviselõ-testület bizottságára

is átruházhatja."

Indokolás:

Az önkormányzatokon belül a támogatások odaitélése területén korántsem alakult

ki egységes gyakorlat. A jogi szabályozás tervezett változtatása csak zavart

okozna, nem szolgálná a kitûzött célt. Helyesebb megoldás a törvény

toldozgatása helyett a szabályozás kötelezettségét elõírni.

Megjegyzés: A módosítási javaslat a törvényjavaslat korábbi szövegének

helyettesítésére irányul.

2) A törvényjavaslat 2. §-a kimarad.

Indokolás:

A módosító javaslat az érintett törvényszakaszban elõforduló felsorolásba

egyetlen kifejezés a "temetkezési segélyt" szúrja be. A törvény gyakorlati

alkalmazása során az észlelt hiány semmilyen problémát nem okozott. A

módosítás teljesen szükségtelen, csak formai.

Megjegyzés: A módosító javaslat a § törlésére irányul.

3) A törvényjavaslat 4. §-ához szövegmódosítás:

A törvényjavaslat szövegével ellentétben az Szt. 31. § elsõ mondatrésze

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A népjóléti miniszter kivételes méltányosságból gyermeknevelési támogatásra

való jogosultságot annak a személynek is megállapíthatja."

Indokolás:

A kivételes méltányosság gyakorlásához a lehetõ legszélesebb keretet kell

biztosítani. A tervezett szûkítés indokolatlan, helyesebb az eredeti szöveget

meghagyni, a szükséges módosítás átvezetésével.

Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegének változtatására

irányul.

4) A törvényjavaslat 5. §-ának törlése:

Indokolás:

A törvényjavaslat 5. § (1) bekezdésében foglalt módosítás értelmetlen. Az

eredeti szöveg "sor- és tartalékos katonái" kifejezését a javaslat "fegyveres,

vagy fegyver nélküli katonai" kifejezésre változtatja. Az eredeti szöveg a

változtatott kifejezést is magában foglalja.

A törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésének törlése, annak végrehajthatatlansága,

illetve ellenõrizhetetlensége miatt javasolható. Az ellenõrizhetetlen feloldás

nem szolgálja az elérni kívánt célt; a munkanélküliek nem rendszeres

munkavégzésének elõsegítését, hanem kifejezetten elõsegíti a feketemunka

terjedését.

Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegének törlésére

irányul.

5) A törvényjavaslat 6. §-ának törlése:

Indokolás:

A törvényjavaslat az 5. §-ban tervezett változtatás átvezetését tartalmazza. A

módosító javaslat az 5. § törlésére irányul, így az átvezetés is értelmetlen.

Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegének törlésére

irányul.

6) A törvényjavaslat 8. §-ának törlése:

Indokolás:

A törvény az átmeneti segélyt elsõsorban az alkalmi többletkiadások, a

betegség és az elemi kár esetére hangsúlyozza. E feltételek általánosak. A

beiskolázás nem általános feltétel, hanem az alkalmi többletkiadás

kategóriájába tartozik. A gyakorlatban így is értelmezték. A módosítás

értelmetlen, a törvény szövegromlását segítené elõ.

Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegének törlésére

irányul.

7) A törvényjavaslat 12. §.-ának törlése:

Indokolás:

A törvényjavaslat célja az volt, hogy tanév közben a térítési díj ne

emelkedhessen. Az intézményt fenntartó szervek - önkormányzatok - lehetetlen

helyzetbe kerülnek a módosítással, ugyanis az étkeztetést végzõ élelmezési

vállalatok az évben érvényes áraikat általában az I. negyedév során határozzák

meg, a már ismert áremelkedések függvényében. Ha az így bekövetkezõ

áremelkedés - a támogatások mellett - nem hárítható tovább, jelentõs méretben

többletkiadást jelent a fenntartó számára.

Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegének törlésére

irányul.

8) A törvényjavaslat 13. §-ának törlése:

Indokolás:

A törvényjavaslat 13. § (1) bekezdés annyiban tér el az eredeti

törvényszövegtõl, hogy a "diákotthon" kifejezés helyett a "kollégium"

kifejezést vezeti be. Gyakorlatilag semmilyen érdemi változást nem jelent az

új szöveg.

A törvényjavaslat (2) bekezdése kötelezõvé tesz egy olyan jogviszonyt, amelyet

az önkormányzatok korábban saját hatáskörben rendeztek, pl. kölcsönösségi

alapon, minden adminisztráció nélkül. Az ilyen adminisztratív intézkedés nem

jelent elõrelépést.

Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegének törlésére

irányul.

9) A törvényjavaslat 17. §-ához:

A törvényjavaslat (2 bekezdésében az Szt. 123. § új (3) bekezdése a következõ

mondattla egészül ki:

"A személyi jövedelemadó e jogcímen átengedett részébõl pénzösszegeket

átcsoportosítani nem, illetve indokolt esetben kizárólag a szociális feladatok

ellátásához lehet. A jogcímen keletkezõ pénzmaradvány ugyancsak a szociális

kereteken belül használható fel."

Indokolás:

Az államháztartási törvény értelmében az önkormányzatok a normatív

támogatásokkal el kell, hogy számoljanak. Az átengedett SZJA nem normatív

támogatás, így fennáll a veszélye, hogy a megszorult önkormányzatok

"megtakarításra" törekednek, és a pénzügyi keretet más célra használják fel. A

módosítás ennek megakadályozását szolgálja. Ha a kapott összeget reálisan nem

lehet a kitûzött célra felhasználni, indokolt a maradvánnyal a szociális

feladatok ellátását támogatni.

Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegének érdemi

kiegészítésére irányul.

10) A törvényjavaslat 20. §-ához:

A törvényjavaslat 20. § (2) bekezdésébõl

- a 32. § (1) bekezdés, az 51. § (1) bekezdésébõl az "állandó" szó

- a 36/A-36/D §-ban "önkormányzat" szó

a javaslattal ellentétben maradjon a törvény szövegében.

Indokolás:

A szabályozás az eljárásokban az állandó lakhely szerinti önkormányzatokat

jelöli ki, ugyanis ebbõl csak egy lehet, így kizárt a csalás lehetõsége. A

törlés indokolatlan feloldást jelent.

A 36/A-36/D § esetében az "önkormányzat" szó törlése a törvény szövegét

értelmezhetetlenné teszi.

Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegének módosítására

irányul.

Budapest, 1994. november 22.

( Dr. Gyõriványi Sándor )

FKGP frakcióvezetõ-helyettese

Eleje Honlap