T/45/3..

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán

Házelnök úrnak

Budapest, 1994. szeptember 14.

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A helyi önkormányzati képviselõk és polgármesterek választásáról szóló 1990.

évi LXIV. törvény módosításáról beterjesztett T/45.. sz. (új változat a korábbi

T/34.. helyett) törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat teszem:

1. A T/34.. sz. törvényjavaslat 7. §-ának az Övjt. 11. § (1) bekezdését

megállapító szövege az alábbiak szerint módosul:

11. § (1) A választópolgárok Budapest fõváros közgyûlésének tagjai közül

[66] 50-et [tagját] közvetlenül, listán választanak meg. Ez esetben Budapest

fõváros egy választókerületet alkot.

Indoklás:

A tapasztalatok alátámasztják azt a szándékot, hogy a fõvárosi közgyûlés

létszáma csökkenjen, ezáltal mûködõ- és döntésképessége erõsödjön. A

létszámcsökkentést azonban a fõvárosi listán célszerûbb elvégezni és nem lenne

helyes a kerületi önkormányzatok küldötteinek "kizárása" a fõvárosi önkormányzat

döntéseibôl. Tekintettel arra, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi

LXV. törvény módosítására benyújtott T/32.. sz. törvényjavaslat szerint a kerületi

önkormányzatok korábban számos kérdésben meglévô egyetértési joga megszûnik, a

helyébe lépõ véleményezési jog gyakorlásának fontos garanciája lehet, hogy a

kerületek küldöttei részt vehessenek a fõvárosi döntések meghozatalában. A

fõvárosi közgyûlés mûködése nem igazolja azt a feltételezést, hogy a kerületi

küldöttek megnehezítették volna a fõvárosi döntéshozatalt.

2. A T/34.. sz. törvényjavaslat 19. §-ának az Övjt. 27. § (1) bekezdését

megállapító szövege az alábbiak szerint módosul:

27. § (1) Kislistás, illetve egyéni választókerületi képviselõjelölt az,

akit az adott választókerület nyilvántartásában - a kifüggesztés idõpontjában -

szereplõ választópolgárok [3] 2 %-a jelöltnek ajánlott.

Indoklás:

Az ajánlások összegyûjtésére mindössze két hét áll a jelöltek, illetve a

jelölõ szervek rendelkezésére. Ez fele az országgyûlési képviselõ-választáskor az

ajánló szelvények összegyûjtésére rendelkezésre álló idõnek, ugyanakkor a

megszerzendõ ajánlások száma (a választópolgárok számához viszonyított aránya)

magasabb, mint az országgyûlési képviselõ esetében. Célszerûbbnek és a

választásokon induló pártok, szervezetek számára kezelhetõbbnek tûnik a szükséges

ajánlások számát alacsonyabb alsó határhoz kötni.

3. A T/34.. sz. törvényjavaslat 31. §-ának az Övjt. 46. § (1) bekezdését

megállapító szövege az alábbiak szerint módosul:

46. § (1) Budapest fõváros közgyûlésének tagjai közül [66 tagját] 50-et (11. §) a

választópolgárok közvetlenül listákon választanak, további tagjait a kerületi

képviselõ-testületek (mindegyikük egyet) titkos szavazással választják meg.

Indoklás:

A tapasztalatok alátámasztják azt a szándékot, hogy a fõvárosi közgyûlés

létszáma csökkenjen, ezáltal mûködô- és döntésképessége erõsödjön. A

létszámcsökkentést azonban célszerûbb a fõvárosi listán elvégezni és nem lenne

helyes a kerületi önkormányzatok küldötteinek "kizárása" a fõvárosi önkormányzat

döntéseibõl. Tekintettel arra, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi

LXV. törvény módosítására benyújtott T/32.. sz. törvényjavaslat szerint a kerületi

önkormányzatok korábban számos kérdésben meglévõ egyetértési joga megszûnik, a

helyébe lépõ véleményezési jog gyakorlásának fontos garanciája lehet, hogy a

kerületek küldöttei részt vehessenek a fõvárosi döntések meghozatalában. A

fõvárosi közgyûlés mûködése nem igazolja azt a feltételezést, hogy a kerületi

küldöttek megnehezítették volna a fõvárosi döntéshozatalt. A fõvárosi listán

megválasztott képviselõk aránya a fõvárosi közgyûlésben még így is meghaladja a

2/3-os arányt.

Megköszönném, ha a módosító indítványokat tárgyaló bizottsági ülések

idôpontjáról és helyérôl értesülhetnék.

Tisztelettel

Csizmár Gábor

Eleje Honlap