Módosító javaslat
Dr. Gál Zoltán
Házelnök úrnak
Budapest, 1994. szeptember 14.
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A helyi önkormányzati képviselõk és polgármesterek választásáról szóló 1990.
évi LXIV. törvény módosításáról beterjesztett T/45.. sz. (új változat a korábbi
T/34.. helyett) törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat teszem:
1. A T/34.. sz. törvényjavaslat 7. §-ának az Övjt. 11. § (1) bekezdését
megállapító szövege az alábbiak szerint módosul:
11. § (1) A választópolgárok Budapest fõváros közgyûlésének tagjai közül
[66] 50-et [tagját] közvetlenül, listán választanak meg. Ez esetben Budapest
fõváros egy választókerületet alkot.
Indoklás:
A tapasztalatok alátámasztják azt a szándékot, hogy a fõvárosi közgyûlés
létszáma csökkenjen, ezáltal mûködõ- és döntésképessége erõsödjön. A
létszámcsökkentést azonban a fõvárosi listán célszerûbb elvégezni és nem lenne
helyes a kerületi önkormányzatok küldötteinek "kizárása" a fõvárosi önkormányzat
döntéseibôl. Tekintettel arra, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi
LXV. törvény módosítására benyújtott T/32.. sz. törvényjavaslat szerint a kerületi
önkormányzatok korábban számos kérdésben meglévô egyetértési joga megszûnik, a
helyébe lépõ véleményezési jog gyakorlásának fontos garanciája lehet, hogy a
kerületek küldöttei részt vehessenek a fõvárosi döntések meghozatalában. A
fõvárosi közgyûlés mûködése nem igazolja azt a feltételezést, hogy a kerületi
küldöttek megnehezítették volna a fõvárosi döntéshozatalt.
2. A T/34.. sz. törvényjavaslat 19. §-ának az Övjt. 27. § (1) bekezdését
megállapító szövege az alábbiak szerint módosul:
27. § (1) Kislistás, illetve egyéni választókerületi képviselõjelölt az,
akit az adott választókerület nyilvántartásában - a kifüggesztés idõpontjában -
szereplõ választópolgárok [3] 2 %-a jelöltnek ajánlott.
Indoklás:
Az ajánlások összegyûjtésére mindössze két hét áll a jelöltek, illetve a
jelölõ szervek rendelkezésére. Ez fele az országgyûlési képviselõ-választáskor az
ajánló szelvények összegyûjtésére rendelkezésre álló idõnek, ugyanakkor a
megszerzendõ ajánlások száma (a választópolgárok számához viszonyított aránya)
magasabb, mint az országgyûlési képviselõ esetében. Célszerûbbnek és a
választásokon induló pártok, szervezetek számára kezelhetõbbnek tûnik a szükséges
ajánlások számát alacsonyabb alsó határhoz kötni.
3. A T/34.. sz. törvényjavaslat 31. §-ának az Övjt. 46. § (1) bekezdését
megállapító szövege az alábbiak szerint módosul:
46. § (1) Budapest fõváros közgyûlésének tagjai közül [66 tagját] 50-et (11. §) a
választópolgárok közvetlenül listákon választanak, további tagjait a kerületi
képviselõ-testületek (mindegyikük egyet) titkos szavazással választják meg.
Indoklás:
A tapasztalatok alátámasztják azt a szándékot, hogy a fõvárosi közgyûlés
létszáma csökkenjen, ezáltal mûködô- és döntésképessége erõsödjön. A
létszámcsökkentést azonban célszerûbb a fõvárosi listán elvégezni és nem lenne
helyes a kerületi önkormányzatok küldötteinek "kizárása" a fõvárosi önkormányzat
döntéseibõl. Tekintettel arra, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi
LXV. törvény módosítására benyújtott T/32.. sz. törvényjavaslat szerint a kerületi
önkormányzatok korábban számos kérdésben meglévõ egyetértési joga megszûnik, a
helyébe lépõ véleményezési jog gyakorlásának fontos garanciája lehet, hogy a
kerületek küldöttei részt vehessenek a fõvárosi döntések meghozatalában. A
fõvárosi közgyûlés mûködése nem igazolja azt a feltételezést, hogy a kerületi
küldöttek megnehezítették volna a fõvárosi döntéshozatalt. A fõvárosi listán
megválasztott képviselõk aránya a fõvárosi közgyûlésben még így is meghaladja a
2/3-os arányt.
Megköszönném, ha a módosító indítványokat tárgyaló bizottsági ülések
idôpontjáról és helyérôl értesülhetnék.
Tisztelettel
Csizmár Gábor