T/32/11..

Módosító javaslat

1

Dr. Gál Zoltán

Házelnök úrnak

Helyben Budapest, 1994. szeptember 14.

Tisztelt Elnök Úr !

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény módosításáról

beterjesztett T/32.. sz. törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat

teszem:

1. A T/32. sz. törvényjavaslat 3. §-a jelenlegi (2) bekezdésének szövege az

alábbiak szerint módosul:

(2) Az Ötv. 8. §-a (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A képviselõ-testület [a szervezeti és mûködési szabályzatában határozza

meg, mely] és bizottsága ülésein a településen mûködõ és a jegyzõ által

nyilvántartásba vett önszervezõdõ közösségek képviselõit tanácskozási jog illeti

meg [tevékenységi körében tanácskozási jog a képviselõ-testület és bizottsága

ülésein]. A tanácskozási jog gyakorlásának módját - az önszervezõdõ közösségek

javaslatainak figyelembevételével - a képviselõ-testület a szervezeti és mûködési

szabályzatban határozza meg."

Indoklás:

A települési önkormányzatok és a civil szervezetek viszonyában célszerûbbnek

tûnik az Országgyûlés új Házszabályához hasonló megoldást ösztönözni. Eszerint

tehát maguk a szervezetek jelentkezhetnek be az önkormányzatnál, hogy a

döntésekben, vagy azok egy részében érintettnek érzik magukat. Ezekrõl a

bejelentkezett szervezetekrõl a jegyzõ nyilvántartást vezet. A képviselõ-testület

- éppen a helyi sajátosságokra is figyelemmel - a bejelentkezet szervezetek

véleménye alapján tudja a szervezetek számára is méltányolható módon rögzíteni,

hogy a tanácskozási jog milyen módon - az önkormányzat mûködõképessége érdekében

milyen korlátok között - gyakorolható. Ez a megoldás lehetõvé teszi, hogy a

képviselõ-testület az érintett szervezetekkel közösen alakítsa ki részvételüket

az önkormányzat munkájában.

2. A T/32.. sz. törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 64. § (5) bekezdését

megállapító szöveg az alábbiak szerint módosul:

2

(5) A (4) bekezdésben felsorolt bevételeknek a fõvárosi önkormányzat és a

kerületi önkormányzatok közötti megosztását a fõvárosi közgyûlés rendeletében a

kerületi képviselõ-testületek [véleményének kikérésével] többségének, egyszerû

szótöbbséggel elfogadott egyetértésével határozza meg. Az [véleményadásra]

állásfoglalásra legalább tíz napot kell biztosítani.

Indoklás:

Az elmúlt három évben a kerületi önkormányzatok többsége egyetértési jogának

gyakorlása a forrásmegosztás kérdésében nem okozott fennakadást sem a fõvárosi,

sem a kerületi önkormányzatok költségvetési tervezõ és végrehajtó munkájában.

Tekintettel arra, hogy a (4) bekezdésben a közös pénzeszközrõl van szó semmi nem

indokolja, hogy ne közös, vagyis többségi döntés szülessen a közös források

megosztásáról. A fõvárosi önkormányzat a kölcsönös egymásrautaltság miatt sem

formálhat arra jogot, hogy a kerületi önkormányzatok költségvetési bevételének

közel egyharmadát jelentõ pénzügyi forrás felhasználásáról egyoldalú döntést

hozzon. A fõváros mûködõképességét - hiszen a gyakorlat is ezt igazolja - nem

veszélyezteti, ha ebben az egy kérdésben fennmarad a kerületi önkormányzatok

egyetértési joga. A kerületi önkormányzatok véleményének ilyen jelentõs erejû

kikérése csillapíthatja a fõvárosi és kerületi önkormányzatok között az utóbbi

idõben fellángolt vitákat, az egyeztetés, a megbeszélés és megegyezés kényszerét

teremti meg a legfontosabb valóban közös döntést igénylõ kérdésben.

3. A T/32.. sz. törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 65. §-át megállapító

szöveg az alábbiak szerint módosul:

65. § (1) A fõvárosi önkormányzat képviseli a fõváros egészének érdekeit. [A

kerületi struktúrát érintõ kérdésekben a kerületek véleményét is ki kell kérni.]

Amennyiben a Kormány vagy más szerv a fõvárosi önkormányzat véleményét kéri a

fõvárosi önkormányzat álláspontjának kialakítása elõtt a fõpolgármester kikéri az

érintett kerületi önkormányzatok véleményét, arról a közgyûlést és a döntéshozó

szervet tájékoztatja. A kerületi véleményadásra tíz napnál csak rendkívül

indokolt esetben biztosítható rövidebb határidõ.

(2) A fõvárosi és kerületi önkormányzatok gazdasági alapjait, feladat- és

hatáskörét érintõ jogszabály, kormányzati döntés elõkészítésébe a fõvárosi

önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat megfelelõ határidõ biztosításával

be kell vonni.

Indoklás:

A kerületi struktúrát érintõ kérdésekben - mint arról az Ötv. 66. - 66/D. §-

ai külön is rendelkeznek - kevés lenne csak véleményt kérni a kerületektõl,

hiszen az említett 66. - 66/D. §-okban sokkal szigorúbb szabályok érvényesek a

struktúra megváltozásakor. Egyéb értelmezése a "kerületi struktúra" fogalmának

nehezen képzelhetõ el. Mindezek alapján indokolt az (1) bekezdésben a zárójel

3

közé helyezett mondat elhagyása.

Tekintettel arra, hogy a fõvárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok

feladatköre a részletes szabályok következtében egyre pontosabban elválik

egymástól, semmi nem indokolja, hogy a kerületi önkormányzatok feladat- és

hatáskörét érintõ jogszabály vagy kormányzati döntés elõkészítésébe csak a

fõvárosi önkormányzatot kelljen bevonni. Számos olyan kérdésben, ahol a feladat a

kerületi önkormányzatoknál jelentkezik, szakmailag nem kompetens a fõvárosi

önkormányzat a kerületi önkormányzatok nevében közremûködni a kormányzati

döntés(ek) vagy jogszabály(ok) elõkészítésben. A jogszabály, kormányzati döntés

tartalma döntheti el, hogy melyik (a fõvárosi vagy a kerületi) a szakmailag is

illetékes önkormányzat, ezért szól a javaslat a (2) bekezdés bõvítése érdekében.

Megköszönném, ha a módosító indítványokat tárgyaló bizottsági ülések

idõpontjáról és helyérõl értesülhetnék.

Tisztelettel

Csizmár Gábor

Eleje Honlap