Módosító javaslat
1
Dr. Gál Zoltán
Házelnök úrnak
Helyben Budapest, 1994. szeptember 14.
Tisztelt Elnök Úr !
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény módosításáról
beterjesztett T/32.. sz. törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat
teszem:
1. A T/32. sz. törvényjavaslat 3. §-a jelenlegi (2) bekezdésének szövege az
alábbiak szerint módosul:
(2) Az Ötv. 8. §-a (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"A képviselõ-testület [a szervezeti és mûködési szabályzatában határozza
meg, mely] és bizottsága ülésein a településen mûködõ és a jegyzõ által
nyilvántartásba vett önszervezõdõ közösségek képviselõit tanácskozási jog illeti
meg [tevékenységi körében tanácskozási jog a képviselõ-testület és bizottsága
ülésein]. A tanácskozási jog gyakorlásának módját - az önszervezõdõ közösségek
javaslatainak figyelembevételével - a képviselõ-testület a szervezeti és mûködési
szabályzatban határozza meg."
Indoklás:
A települési önkormányzatok és a civil szervezetek viszonyában célszerûbbnek
tûnik az Országgyûlés új Házszabályához hasonló megoldást ösztönözni. Eszerint
tehát maguk a szervezetek jelentkezhetnek be az önkormányzatnál, hogy a
döntésekben, vagy azok egy részében érintettnek érzik magukat. Ezekrõl a
bejelentkezett szervezetekrõl a jegyzõ nyilvántartást vezet. A képviselõ-testület
- éppen a helyi sajátosságokra is figyelemmel - a bejelentkezet szervezetek
véleménye alapján tudja a szervezetek számára is méltányolható módon rögzíteni,
hogy a tanácskozási jog milyen módon - az önkormányzat mûködõképessége érdekében
milyen korlátok között - gyakorolható. Ez a megoldás lehetõvé teszi, hogy a
képviselõ-testület az érintett szervezetekkel közösen alakítsa ki részvételüket
az önkormányzat munkájában.
2. A T/32.. sz. törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 64. § (5) bekezdését
megállapító szöveg az alábbiak szerint módosul:
2
(5) A (4) bekezdésben felsorolt bevételeknek a fõvárosi önkormányzat és a
kerületi önkormányzatok közötti megosztását a fõvárosi közgyûlés rendeletében a
kerületi képviselõ-testületek [véleményének kikérésével] többségének, egyszerû
szótöbbséggel elfogadott egyetértésével határozza meg. Az [véleményadásra]
állásfoglalásra legalább tíz napot kell biztosítani.
Indoklás:
Az elmúlt három évben a kerületi önkormányzatok többsége egyetértési jogának
gyakorlása a forrásmegosztás kérdésében nem okozott fennakadást sem a fõvárosi,
sem a kerületi önkormányzatok költségvetési tervezõ és végrehajtó munkájában.
Tekintettel arra, hogy a (4) bekezdésben a közös pénzeszközrõl van szó semmi nem
indokolja, hogy ne közös, vagyis többségi döntés szülessen a közös források
megosztásáról. A fõvárosi önkormányzat a kölcsönös egymásrautaltság miatt sem
formálhat arra jogot, hogy a kerületi önkormányzatok költségvetési bevételének
közel egyharmadát jelentõ pénzügyi forrás felhasználásáról egyoldalú döntést
hozzon. A fõváros mûködõképességét - hiszen a gyakorlat is ezt igazolja - nem
veszélyezteti, ha ebben az egy kérdésben fennmarad a kerületi önkormányzatok
egyetértési joga. A kerületi önkormányzatok véleményének ilyen jelentõs erejû
kikérése csillapíthatja a fõvárosi és kerületi önkormányzatok között az utóbbi
idõben fellángolt vitákat, az egyeztetés, a megbeszélés és megegyezés kényszerét
teremti meg a legfontosabb valóban közös döntést igénylõ kérdésben.
3. A T/32.. sz. törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 65. §-át megállapító
szöveg az alábbiak szerint módosul:
65. § (1) A fõvárosi önkormányzat képviseli a fõváros egészének érdekeit. [A
kerületi struktúrát érintõ kérdésekben a kerületek véleményét is ki kell kérni.]
Amennyiben a Kormány vagy más szerv a fõvárosi önkormányzat véleményét kéri a
fõvárosi önkormányzat álláspontjának kialakítása elõtt a fõpolgármester kikéri az
érintett kerületi önkormányzatok véleményét, arról a közgyûlést és a döntéshozó
szervet tájékoztatja. A kerületi véleményadásra tíz napnál csak rendkívül
indokolt esetben biztosítható rövidebb határidõ.
(2) A fõvárosi és kerületi önkormányzatok gazdasági alapjait, feladat- és
hatáskörét érintõ jogszabály, kormányzati döntés elõkészítésébe a fõvárosi
önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat megfelelõ határidõ biztosításával
be kell vonni.
Indoklás:
A kerületi struktúrát érintõ kérdésekben - mint arról az Ötv. 66. - 66/D. §-
ai külön is rendelkeznek - kevés lenne csak véleményt kérni a kerületektõl,
hiszen az említett 66. - 66/D. §-okban sokkal szigorúbb szabályok érvényesek a
struktúra megváltozásakor. Egyéb értelmezése a "kerületi struktúra" fogalmának
nehezen képzelhetõ el. Mindezek alapján indokolt az (1) bekezdésben a zárójel
3
közé helyezett mondat elhagyása.
Tekintettel arra, hogy a fõvárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok
feladatköre a részletes szabályok következtében egyre pontosabban elválik
egymástól, semmi nem indokolja, hogy a kerületi önkormányzatok feladat- és
hatáskörét érintõ jogszabály vagy kormányzati döntés elõkészítésébe csak a
fõvárosi önkormányzatot kelljen bevonni. Számos olyan kérdésben, ahol a feladat a
kerületi önkormányzatoknál jelentkezik, szakmailag nem kompetens a fõvárosi
önkormányzat a kerületi önkormányzatok nevében közremûködni a kormányzati
döntés(ek) vagy jogszabály(ok) elõkészítésben. A jogszabály, kormányzati döntés
tartalma döntheti el, hogy melyik (a fõvárosi vagy a kerületi) a szakmailag is
illetékes önkormányzat, ezért szól a javaslat a (2) bekezdés bõvítése érdekében.
Megköszönném, ha a módosító indítványokat tárgyaló bizottsági ülések
idõpontjáról és helyérõl értesülhetnék.
Tisztelettel
Csizmár Gábor