T/32/10..

1

Módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán

Házelnök úrnak

Helyben Budapest, 1994. szeptember 13.

Tisztelt Elnök Úr !

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény módosításáról

beterjesztett T/32.. sz. törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat

teszem:

1. A T/32.. sz. törvényjavaslat 8. §-ának szövege az alábbiak szerint

módosul:

Az Ötv 15. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A minõsített többséghez a megválasztott települési képviselõk több mint

felének az egybehangzó szavazata szükséges."

Indoklás:

A jelenlegi megfogalmazás pontatlan, félreérthetõ. A szabályozás nyilván

arra irányul, hogy egy minõsített többségû döntés meghozatalához a megválasztott

(és nem a jelenlévõ) képviselõk több mint felének egyazon tartalmú szavazata

legyen szükséges. A jelenlegi szöveg alapján olyan értelmezés is elképzelhetõ,

hogy ha a megválasztott képviselõk felénél többen szavaznak egy kérdésben, akkor

az már minõsített döntés. Az "egybehangzó" szó beszúrásával a szabályozás

tartalma egyértelmûbbé tehetõ.

2. A T/32.. sz. törvényjavaslat 29. §-ában az Ötv. 45. § (1) bekezdés

szövegére vonatkozó javaslat az alábbiak szerint módosul:

"45. § (1) A helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben az vehet részt,

aki [a helyi önkormányzati választáson választójogosult] az aláírásgyûjtés

2

megkezdésekor, illetve a helyi népszavazás napján az 1990. évi LXIV. törvény 2.

§-a alapján választójoggal rendelkezik."

Indoklás:

A T/32.. sz. törvényjavaslat vonatkozó része pontatlan és ezért sokféle

értelmezést tesz lehetôvé. Nyilvánvalóan nem lehet cél, hogy csak azok vehessenek

részt helyi népi kezdeményezésben, népszavazáson, akik az adott településen a

legutolsó helyi önkormányzati választáson választójoggal rendelkeztek. Ez a

megoldás ugyanis kizárná az idõközben nagykorúvá vált, így választójogot szerzett

állampolgárokat. A "választójogosult", mint fogalom az Ötv.-ben nem definiált

fogalom, ezért célszerûbbnek tûnik a választójogot pontosan meghatározó, a helyi

és kisebbségi önkormányzati képviselõk, továbbá a polgármesterek választásáról

szóló jelenleg is módosítás alatt álló 1990. évi LXIV. törvény 2. §-ára utalni,

hiszen abban pontos kifejtését találhatjuk a választójognak. A helyi választási

szervek és az állampolgárok közötti vitákat elõzi meg, ha a választójog létezését

a helyi népi kezdeményezés, illetve helyi népszavazás folyamatának valamely

konkrét napjához kapcsoljuk.

3. A T/32.. sz. törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 62. § (8) bekezdését

megállapító szöveg az alábbiak szerint módosul:

(8) A fõvárosi közgyûlés rendeletével átruházhatja bizottságára, a

fõpolgármesterre a 9. § (4) bekezdés szerinti intézménye vezetõinek választását,

kinevezését, megbízását (10. § b/ pontja); a fõvárosi közgyûlés és a kerületi

képviselõ-testület bizottságára átruházhatja a 10. § l/ pontjában foglalt

hatáskörét.

Indoklás:

A T/32.. sz. törvényjavaslat vonatkozó része pontatlan, hiszen nem nevezi

meg, hogy a fõvárosi közgyûlés és a kerületi képviselõ-testület kire ruházhatja

át a törvényben elõírt véleményezési jog gyakorlását. Tekintettel arra, hogy itt

egy fontos önkormányzati demokratikus jogról van szó, célszerû lenne ha ez nem

kerülne ki a képviseleti szint hatáskörébõl. Ez a megoldás egyszerre biztosítaná

a véleménnyilvánítás demokratizmusát, illetve gyors és szakszerû gyakorlását is.

4. A T/32.. sz. törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 64. § (3) bekezdését

megállapító szöveg az alábbi f/ ponttal egészül ki:

f/ a kerületi önkormányzat által bevezetett helyi adókból származó

bevételek.

Indoklás: 3

Az elmúlt években a kerületi önkormányzatok az 1990. évi C. törvény alapján

saját hatáskörben bevezettek különbözõ helyi adókat és megállapították ezek helyi

szabályait. A T/32.. sz. törvényjavaslat szövege a fõvárosban a helyi adók teljes

egységesítését feltételezi, ugyanakkor a kialakult gyakorlat megváltoztatása

nehezen indokolható, nem szükséges, hogy a fõvárosban mindenütt egységes legyen

például az építmény- és telek-adó vagy a kommunális adó. A javasolt módosítás az

eddigi gyakorlat megerõsítését szolgálja, melynek megváltoztatására az érintettek

többsége nem tett javaslatot. A felsorolás f/ ponttal történõ kiegészítése

ugyanakkor az Ötv. belsõ koherenciáját is szolgálja, hiszen a 82. § (1) bekezdés

a/ pontja szerint az önkormányzat saját bevételei közé tartoznak a települési

önkormányzatok által megállapított és kivetett helyi adók.

5. A T/32.. sz. törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 64. § (4) bekezdését

megállapító szöveg d/ pontja az alábbiak szerint módosul:

d/ a fõvárosi önkormányzat által bevezetett helyi adókból származó

bevételek.

Indoklás:

A d/ pont szövegének módosítása az eddigi gyakorlatot erõsítené meg a

fõvárosi önkormányzat által bevezetett helyi adók tekintetében, amelynek

megváltoztatására az érintettek többsége nem tett javaslatot.

Megköszönném, ha a módosító indítványokat tárgyaló bizottsági ülések

idõpontjáról és helyérõl értesülhetnék.

Tisztelettel

Csizmár Gábor

Eleje Honlap