A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

új változat
a T/1114. számú törvényjavaslat helyett

T/1270.
számú
törvényjavaslat

a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló
1949. évi XX. törvény módosításáról

Előadó: Dr. Bárándy Péter
igazságügy-miniszter

Budapest, 2002. november


2002. évi ... törvény
a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló
1949. évi XX. törvény módosításáról

Az Országgyűlés mint a Magyar Köztársaság alkotmányozó hatalma

- megemlékezve azokról a társadalmi, gazdasági és kulturális kapcsolatokról, amelyek Magyarországot és az európai országokat a történelem folyamán összekötötték, és

- azon szándékától vezérelve, hogy a magyar nemzet boldogulását az európai népek családjában találja meg,

az Európai Unióhoz történő csatlakozás alkotmányos feltételeinek megteremtése érdekében a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény (a továbbiakban: Alkotmány) módosításáról a következő törvényt alkotja:

1. §

Az Alkotmány a következő 2/A. §-sal egészül ki:

"2/A. § (1) A Magyar Köztársaság valamely nemzetközi szervezetben való részvétele érdekében nemzetközi szerződés alapján - az abban meghatározott körben - a jogalkotó hatáskör kivételével egyes, Alkotmányból eredő hatásköreinek gyakorlását a nemzetközi szervezet részére átengedheti, vagy e hatásköröket a nemzetközi szervezet többi tagjával közösen gyakorolhatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti nemzetközi szerződés megerősítéséhez és kihirdetéséhez az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges."

2. §

Az Alkotmány a következő 2/B. §-sal egészül ki:

"2/B. § (1) A Magyar Köztársaság az Európai Unióban tagállamként való részvétele érdekében nemzetközi szerződés alapján - az Európai Uniót, illetőleg az Európai Közösségeket (a továbbiakban: Európai Unió) alapító szerződésekből fakadó jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez szükséges mértékig - az Európai Unió részére egyes, Alkotmányból eredő hatásköreinek gyakorlását átengedheti, vagy e hatásköröket a többi tagállammal közösen gyakorolhatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti nemzetközi szerződés megerősítéséhez és kihirdetéséhez az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges."

3. §

Az Alkotmány 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a jelenlegi (2) bekezdés jelölése 7/A. §-ra változik:

"(2) A Magyar Köztársaságban a közösségi jog és az Európai Unió egyéb vívmányai az Európai Unió alapító szerződéseinek és az azokból fakadó jogelveknek megfelelően érvényesülnek."

4. §

Az Alkotmány 29/A. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Köztársasági elnökké megválasztható minden választójoggal rendelkező magyar állampolgár, aki a választás napjáig a harmincötödik életévét betöltötte."

5. §

Az Alkotmány 30/A. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A köztársasági elnök)

"d) kitűzi az országgyűlési képviselők, a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek általános választását, valamint az európai parlamenti választás, továbbá az országos népszavazás időpontját;"

6. §

(1) Az Alkotmány 32/D. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Magyar Nemzeti Bank a Magyar Köztársaság központi bankja. A Magyar Nemzeti Bank külön törvényben meghatározott módon felelős a monetáris politikáért."

(2) Az Alkotmány 32/D. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A Magyar Nemzeti Bank elnöke külön törvényben meghatározott feladatkörében rendeletet bocsát ki, amely törvénnyel nem lehet ellentétes. A rendeletet a hivatalos lapban ki kell hirdetni."

7. §

Az Alkotmány a következő 35/A. §-sal egészül ki:

"35/A. § (1) Az Európai Unió kormányzati részvétellel működő intézményeiben a Magyar Köztársaságot a Kormány képviseli.

(2) A Kormány az Országgyűlés részére megküldi azokat a javaslatokat, amelyek az Európai Unió kormányzati részvétellel működő intézményeinek döntéshozatali eljárásában napirenden szerepelnek. Az Országgyűlés vagy annak kijelölt bizottsága a javaslatokkal kapcsolatos véleményéről tájékoztathatja a Kormányt. Ha olyan tárgykörben, amelyet az Alkotmány szerint törvényben kell szabályozni, az Országgyűlés vagy kijelölt bizottsága véleményt alakít ki, a Kormány e vélemény ismeretében vesz részt az Európai Unió intézményeinek döntéshozatali eljárásában.

(3) A Kormány az Európai Unió intézményeinek döntéseit követően az Országgyűlés vagy bizottsága kérésére tájékoztatást ad azok tartalmáról, illetőleg a döntéshozatali eljárásban képviselt álláspontjáról."

8. §

Az Alkotmány 37. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A Kormány tagjai magasabb szintű jogszabály felhatalmazása alapján - feladatuk ellátása körében - rendeleteket adhatnak ki, amelyek törvénnyel vagy a Kormány rendeletével nem lehetnek ellentétesek. A rendeleteket a hivatalos lapban ki kell hirdetni."

9. §

Az Alkotmány 65. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a (2) bekezdés számozása (3) bekezdésre változik:

"(2) A Magyar Köztársaság a menekülők védelmét nemzetközi kötelezettségeinek megfelelően biztosítja."

10. §

Az Alkotmány 70. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"70. § (1) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt megillet az a jog, hogy az országgyűlési képviselők választásán választó és választható legyen, valamint országos népszavazásban és népi kezdeményezésben részt vegyen.

(2) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt és az Európai Unió más tagállamának állampolgárát (a továbbiakban: uniós polgár) megilleti az a jog, hogy a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásán választható és - amennyiben a választás, illetve a népszavazás napján a Magyar Köztársaság területén tartózkodik - választó legyen, valamint helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben részt vegyen. Polgármesterré és fővárosi főpolgármesterré magyar állampolgár választható.

(3) A Magyar Köztársaságban minden menekültként, bevándoroltként vagy letelepedettként elismert nagykorú személyt megillet az a jog, hogy a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásán - amennyiben a választás, illetve a népszavazás napján a Magyar Köztársaság területén tartózkodik - választó legyen, valamint a helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben részt vegyen.

(4) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt és uniós polgárt megillet az a jog, hogy az európai parlamenti választáson választható és választó legyen.

(5) Nincs választójoga annak, aki jogerős ítélet alapján a cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság, illetőleg a közügyek gyakorlásától eltiltás hatálya alatt áll, szabadságvesztés büntetését vagy büntetőeljárásban elrendelt intézeti kényszergyógykezelését tölti. Az uniós polgár akkor sem választható, ha az állampolgársága szerinti állam jogszabálya, bírósági vagy más hatósági döntése alapján hazájában kizárták e jog gyakorlásából.

(6) Minden magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy rátermettségének, képzettségének és szakmai tudásának megfelelően közhivatalt viseljen."

11. §

Az Alkotmány 70/I. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"70/I. § Minden természetes személy, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni."

12. §

Az Alkotmány 71. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:

"71. § (1) Az országgyűlési képviselőket, az Európai Parlament képviselőit, a helyi önkormányzati képviselőket, valamint a polgármestert és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok általános és egyenlő választójog alapján, közvetlen és titkos szavazással választják.

(2) A megyei közgyűlés elnökét a megyei közgyűlés tagjai titkos szavazással választják. A megyei közgyűlés elnökévé magyar állampolgár választható.

(3) Az országgyűlési képviselők, az Európai Parlament képviselői, továbbá a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásáról külön törvények rendelkeznek, amelyek elfogadásához a jelenlevő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges."

13. §

Az Alkotmány a következő 79. §-sal egészül ki:

"79. § Ügydöntő országos népszavazást kell tartani a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról. E népszavazás időpontját és a népszavazásra bocsátandó kérdést az Országgyűlés határozza meg. Az Országgyűlés döntésével szemben jogorvoslatnak nincs helye."

14. §

(1) E törvény - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a kihirdetése napján lép hatályba.

(2) E törvény 3. §-a, 6. §-ának (2) bekezdése, 7. §-a, 10. §-a, valamint az Alkotmánynak e törvény 12. §-ával megállapított 71. §-ának (1) bekezdése a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatályba lépésének napján lép hatályba.

(3) Az Alkotmánynak e törvény 13. §-ával megállapított 79. §-a, továbbá e törvény 13. §-a a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatályba lépésének napján hatályát veszti.

(4) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg

a) az Alkotmány 2. §-ának (3) bekezdésében az "A társadalom egyetlen szervezetének, egyetlen állami szervnek vagy állampolgárnak" szövegrész helyébe a "Senkinek",

b) az Alkotmány 19. §-a (3) bekezdésének i) pontjában, 35. §-a (1) bekezdésének i) pontjában, 40/B. §-ának (2) bekezdésében "az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát" szövegrész helyébe "az élet- és vagyonbiztonságot",

c) az Alkotmány 19/E. §-ának (1) bekezdésében "az állampolgárok élet- és vagyonbiztonsága" szövegrész helyébe "az élet- és vagyonbiztonság",

d) az Alkotmány 35. §-a (1) bekezdésének a) pontjában, 50. §-ának (1) bekezdésében, valamint 51. §-ának (1) bekezdésében "az állampolgárok" szövegrész helyébe "a természetes személyek, a jogi személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek",

e) az Alkotmány 51. §-ának (3) bekezdésében az "a társadalom valamennyi szervezete, minden állami szerv és állampolgár" szövegrész helyébe a "mindenki",

f) az Alkotmány 77. §-ának (2) bekezdésében az "a társadalom valamennyi szervezetére, minden állami szervre és állampolgárra" szövegrész helyébe a "mindenkire"

kifejezés lép.

(5) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az Alkotmány egyes rendelkezéseinek módosításáról szóló 1975. évi I. törvény, továbbá az Alkotmány módosításáról szóló 1983. évi II. törvény, az Alkotmány és a választási törvény kiegészítéséről szóló 1985. évi VI. törvény, az Alkotmány módosításáról szóló 1987. évi X. törvény és az 1989. évi VIII. törvény, valamint a Magyar Köztársaság Alkotmánya 32/D. §-ának hatálybaléptetéséről szóló 1991. évi LVIII. törvény.

Indokolás
a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

1. A Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozása megkívánja az Alkotmány módosítását, mivel a csatlakozási szerződés megerősítése és kihirdetése csak akkor történhet meg, ha a szerződés megfelel az Alkotmány rendelkezéseinek. Jelen törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) a csatlakozással összefüggésben három területen javasolja az Alkotmány módosítását. Egyrészt a szuverenitás egyik alapelemének számító főhatalom gyakorlása, a végső döntések meghozatalának joga a csatlakozás következtében átalakul. Másrészt szükség van a módosításra azért is, mert a csatlakozási szerződéssel vállalandó kötelezettségek egy része olyan jogosultságokat és kötelezettségeket érint, amelyek szabályozása vagy a szabályozás egy része az Alkotmányban található. Harmadrészt célszerű a javasolt módosításokkal szoros összefüggésben álló, egyéb alkotmánybeli rendelkezések felülvizsgálatát is a Javaslat nyomán megszülető törvényben elvégezni.

2. Egy jogrendszer alapnormája konstituálja a politikai közösséget, amikor meghatározza a magánszféra és a közügyek közötti határvonalat, és szabályozza a közügyek intézésének rendjét. A csatlakozással a közügyek egy részének intézését - az Alkotmány felhatalmazása alapján megerősített és kihirdetett nemzetközi szerződéssel - az Országgyűlés az Európai Unióra ruházza. Az Európai Közösségeket és az Európai Uniót alapító szerződések (a továbbiakban együttesen: az Európai Unió alapító szerződései) a Magyar Köztársaság területén végső soron az Alkotmány felhatalmazása alapján lesznek kötelezőek, mivel az alaptörvény teremti meg annak lehetőségét, hogy a csatlakozási szerződés - nemzetközi szerződésként - a Magyar Köztársaság területén érvényesüljön. A főhatalom gyakorlásának az Alkotmány szintjén történő önkorlátozása ellenére tehát - összhangban az Alkotmány 77. § (1) bekezdésében foglaltakkal - a Magyar Köztársaság területén hatályos jog alapnormája a Magyar Köztársaság Alkotmánya marad.

3. A 30/1998. (VI. 25.) AB határozat szerint a hatályos Alkotmány nem ad lehetőséget arra, hogy a Magyar Köztársaság a főhatalomból eredő joghatóságának kizárólagosságáról lemondjon [ABH 1998, 220, 232.]. Az Európai Unió alapító szerződései alapján alkotott közösségi jog külön tagállami aktus nélkül állapíthat meg jogokat és kötelezettségeket közvetlenül a tagállamok főhatalma alá tartozó személyek számára, ami egyértelműen a kizárólagos jogalkotó joghatóság korlátozását jelenti. Az Alkotmánybíróság idézett határozata alapján tehát a csatlakozási szerződés alkotmányosságához az Alkotmány szintjén kell a joghatóság korlátozására felhatalmazást adni. Az Európai Unióra átruházott hatáskörök a jogalkalmazó joghatóságot is korlátozzák, ez ugyancsak megköveteli az Alkotmány módosítását.

4. A közösségi jog egyik alapelve, hogy főszabály szerint az uniós polgárok között - az alapító szerződések által szabályozott körben - nem lehet különbséget tenni állampolgárságuk szerint. A hatályos Alkotmány nem használja következetesen az állampolgár fogalmát, ezért azon rendelkezések tekintetében, amelyek szabadságjogokat, politikai alapjogokat vagy kötelezettségeket érintenek, az Alkotmány rendelkezéseinek pontosítása szükséges.

5. A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) jogállása a monetáris unióhoz való csatlakozás különböző fázisai során változni fog, ezért az Alkotmány MNB-re vonatkozó rendelkezéseinek kellően rugalmasnak kell lenniük ahhoz, hogy ezekre a változásokra az Alkotmánnyal összhangban kerülhessen sor.

6. Az Európai Unióhoz történő csatlakozással összefüggésben a főhatalom korlátozásáról mindenképpen rendelkeznie kell az Alkotmánynak, a nemzetközi jog fejlődése azonban megkívánja a szuverenitás korlátozásának általános szabályozását is.

7. Az Európai Unióhoz történő csatlakozás felveti a jogalkotási törvény reformját, ennek alkotmányos alapjait a Javaslat nemcsak a csatlakozással összefüggő kérdésekben teremti meg.

8. Az Európai Unió tagállamainak állampolgárait az Európai Közösséget létrehozó szerződés (a továbbiakban: EK-Szerződés) szerint egyes politikai alapjogok megilletik, ezért az Alkotmánynak a választójoggal kapcsolatos számos rendelkezését módosítani kell. Ez alkalmat teremt arra, hogy az alkotmányozó megoldja az országgyűlési képviselők választásának napján külföldön tartózkodó, de a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárok aktív választójogának kérdését is.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Az Alkotmány hatályos rendelkezései két esetben nevesítik a szuverenitás korlátozását. Egyrészt a 7. § (1) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság elfogadja a nemzetközi jog általánosan elismert szabályait, ami az Alkotmánybíróság gyakorlata [53/1993 (X. 13.) AB határozat, ABH 1993, 323, 327.] szerint azt jelenti, hogy a ius cogens és az általánosan kötelező nemzetközi szokásjog transzformációját - ezzel az általános szabállyal - maga az Alkotmány hajtja végre. Másrészt az alaptörvény viszonylag részletesen szabályozza idegen államok fegyveres erőinek a Magyar Köztársaság területén történő alkalmazásának feltételeit.

A nemzetközi jog fejlődése az utóbbi fél évszázadban és különösen az utóbbi évtizedben az állami szuverenitás korlátozása felé halad. Korábban a nemzetközi szerződésekből jellemzően a szerződés megkötésekor előre látható, konkrét kötelezettségek fakadtak, és csak az állam kifejezett hozzájárulásával bővülhetett a kötelezettségek köre. Az ENSZ Alapokmányának elfogadásával azonban olyan folyamat indult el, amelynek eredményeként az államoknak kifejezett hozzájárulásuk nélkül is keletkezhetnek előre nem látható kötelezettségeik. Ez a folyamat folyatódott az emberi jogok védelméről szóló és egyéni panaszjogot biztosító nemzetközi szerződések elfogadásával vagy a Nemzetközi Büntetőbíróság felállításával.

A Javaslat a főhatalmat korlátozó nemzetközi szerződésekre garanciális szabályokat kíván megállapítani, amikor megadja ugyan a felhatalmazást ilyen szerződések megkötésére, ám azok megerősítését és kihirdetését alkotmányozó többséghez köti. Azokban az esetekben ugyanis, amikor a Magyar Köztársaság olyan nemzetközi szerződést köt, amelyből a későbbiekben a Magyar Köztársaság kifejezett, a konkrét kötelezettségvállalásra vonatkozó hozzájárulása nélkül a szerződés megkötésekor előre meg nem határozható kötelezettsége keletkezik - ide nem értve a nemzetközi szervezet költségvetéséhez való hozzájárulást -, az állami főhatalom korlátozására kerül sor.

A 2. §-hoz

A Javaslat 2. §-a tartalmazza az ún. csatlakozási klauzulát, amely az Alkotmány szintjén adja meg a felhatalmazást olyan nemzetközi szerződés kötésére, amely a jogalkotó joghatóság korlátozásával is jár. A Javaslat kifejezetten nevesíti, hogy ilyen hatáskör-átruházásra csak az Európai Unió tagjaként, az Európai Unió javára kerülhet sor. A magánfelek egymás közötti jogviszonyaiban jogokat és kötelezettségeket keletkeztető jogalkotó joghatóság egy részének átengedése a főhatalom olyan mélységű korlátozása, amelyre - garanciális okokból - csak a jogalkotó hatáskört gyakorló nemzetközi szervezet kifejezett alkotmánybeli megjelölésével kerülhet sor.

A hatáskör-átruházás két esetét nevesíti a Javaslat, amikor a hatáskörök Európai Uniónak való átengedéséről, illetve az Európai Unió többi tagállamával való közös gyakorlásáról beszél. Az Európai Unió egyes intézményeinek kapcsolódása a tagállamokhoz közvetlenebb, másoké áttételesebb: a Tanács által gyakorolt hatáskörök esetében indokolt azok közös gyakorlásáról beszélni, míg a Bizottság vagy a Bíróság esetében ezen szerveknek a tagállamokkal való kapcsolata gyengébb, ezért helyesebb, ha a hatáskörök átengedéséről beszélünk.

A Javaslat két korlátot fogalmaz meg a hatáskör-átruházás tekintetében. Egyrészt kimondja, hogy a hatáskörök átruházására az Európai Uniót alapító szerződésekből fakadó jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez szükséges mértékig kerülhet sor. Másrészt a Javaslat egyes, Alkotmányból eredő hatáskörök átruházására ad felhatalmazást. A hatáskör-átruházás tehát egyes konkrét hatáskörökre terjed ki, vagyis az átruházott hatáskörök terjedelme korlátozott. Amennyiben az Európai Unió alapító szerződéseinek módosításával újabb hatáskörök átruházása válna szükségessé, az erről szóló nemzetközi szerződés megerősítésére és kihirdetésére irányadó az Alkotmány új 2/B. § (2) bekezdése. Tekintettel arra, hogy az Alkotmányból eredő egyes hatáskörök átruházására ad a Javaslat felhatalmazást, ez csak olyan hatáskörre vonatkozhat, amelyet az Alkotmány alapján magyar állami szerv egyébként gyakorolhatna.

A Javaslat szerint a 2/B. § (1) bekezdésében szabályozott hatáskör-átruházásról rendelkező nemzetközi szerződés megerősítéséhez és kihirdetéséhez alkotmányozó többség szükséges, mivel a Magyar Köztársaság főhatalmának korlátozására kerül sor.

A 3. §-hoz

A Javaslat kimondja, hogy a Magyar Köztársaságban a közösségi jog és az Európai Unió egyéb vívmányai az Európai Unió alapító szerződéseinek és az azokból fakadó jogelveknek megfelelően érvényesülnek.

Az Európai Bíróság által az alapító szerződésekből levezetett jogelv szerint a közösségi jog elsődlegessége alapján a nemzeti bíróságoknak a közösségi jogot kell előnyben részesíteniük, ha az egy nemzeti - akár nemzetközi szerződésen alapuló, akár belső jogrendbe tartozó - jogszabállyal ütközik. Ennek megfelelően nemzeti bíróság nem alkalmazhat olyan szabályt, amely az illető bíróságot megakadályozhatná abban, hogy betartassa a közösségi jog által a jogalanyok számára biztosított jogokat.

Az EK-Szerződés 249. cikke alapján a közösségi jog rendeletei általános hatályúak, minden elemükben kötelezőek és valamennyi tagállamban közvetlenül alkalmazandóak.

Az Európai Bíróság által kidolgozott jogelvek szerint közvetlen hatállyal rendelkezhet az az egyértelmű és feltétel nélküli közösségi jogi szabály, amelynek érvényesüléséhez további jogalkotásra nincs szükség. Ennek megfelelően a nemzeti bíróság előtt közvetlenül lehet az adott szabályra hivatkozni, és a nemzeti bíróság köteles a szabály által megállapított jogokat és kötelezettségeket elismerni, megvédeni és kikényszeríteni.

Az általános indokolásban kifejtettek szerint a közösségi jog hatályosulásának feltételeit az Alkotmány teremti meg; ebből önmagában azonban nem következik, hogy a magyar Alkotmánybíróság felülvizsgálhatná a közösségi jog normáit.

Az Alkotmánybíróság - figyelemmel az Európai Bíróság által kidolgozott és a Javaslat által az Alkotmányba iktatni kívánt új 7. § (2) bekezdésében hivatkozott jogelvekre - nem rendelkezik hatáskörrel a közösségi jog és az Európai Unió vívmányainak értelmezésére sem, mivel az az Európai Bíróság kizárólagos hatásköre. Ebből kifolyólag az Alkotmánybíróság nem jogosult annak vizsgálatára, hogy egy nemzeti jogszabály összhangban áll-e a közösségi joggal, illetve az Európai Unió vívmányaival, mivel egy ilyen hatáskör szükségképpen feltételezné a közösségi jog és az Európai Unió vívmányainak értelmezését.

A 4. §-hoz

Az Európai Unió egyik alapvető elve, hogy tilos az uniós polgárok állampolgárságuk szerinti megkülönböztetése. E tilalom alól kivételt jelent a közmegbízatások betöltése. A köztársasági elnöknek a nemzet egységét kifejező szerepe indokolttá teszi, hogy e tisztséget csak magyar állampolgár tölthesse be. A Javaslat ezt a követelményt egyértelművé teszi.

Az 5. §-hoz

A közösségi jog az európai parlamenti választásoknak csupán a hónapját jelöli ki, az egyes tagállamokban megtartandó választások pontos időpontjának meghatározása nemzeti hatáskörbe tartozó kérdés. Mivel az országgyűlési és a helyi önkormányzati választásokat a Magyar Köztársaságban a köztársasági elnök tűzi ki, a Javaslat az európai parlamenti választások kitűzését is az államfő hatáskörébe utalja.

A 6. §-hoz

Az MNB feladatkörét a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2001. évi LVIII. törvény részletesen és korszerűen szabályozza. Az Európai Unióhoz való csatlakozást követően az MNB feladatkörében - a monetáris unióhoz való csatlakozás egyes lépéseivel párhuzamosan - időről időre változások lesznek, a Javaslat ezért az Alkotmány szintjén általánosan, a monetáris politika alakításában jelöli meg az MNB feladatkörét.

A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 51/A. §-a szerint az MNB elnöke külön törvényben meghatározott körben - az állami irányítás egyéb jogi eszközének minősülő - jegybanki rendelkezést adhat ki, amely a pénzforgalom tekintetében a jogi személyekre, a jogi személyiség nélküli gazdasági társaságokra és a természetes személyekre kötelező. Mivel a jegybanki rendelkezés - a pénzforgalmat illetően - általános jelleggel, mindenkire nézve szabályozhat életviszonyokat, dogmatikailag jogszabálynak tekinthető. Jogszabály alkotására csak az Alkotmány felhatalmazása alapján kerülhet sor, ezért a Javaslat az alaptörvény MNB-re vonatkozó rendelkezéseit kiegészíti a jegybank elnökének rendeletalkotási jogával. A Javaslat kimondja, hogy az MNB elnökének rendelete törvénnyel nem lehet ellentétes. A Kormány rendelete és az MNB elnökének rendelete között nincs hierarchikus kapcsolat, mivel mindkét jogalkotó csak feladatkörében alkothat jogszabályt, feladatkörüket pedig az Alkotmány egymástól elhatárolja. Ha a Kormány vagy az MNB elnöke feladatkörét túllépve alkot jogszabályt, ezzel tartalmilag sérti az Alkotmány rendelkezéseit.

A 7. §-hoz

Az Európai Unióra átruházott, illetve az Európai Unió többi tagállamával közösen gyakorolt hatáskörök terjedelme és fontossága elengedhetetlenné teszi, hogy az Alkotmány rendelkezzen az Európai Unió döntéshozatali eljárásában való nemzeti részvételről. Tekintettel arra, hogy a Magyar Köztársaság parlamentáris demokrácia, a Javaslat az Európai Unió kormányzati részvétellel működő intézményeiben a nemzeti álláspont képviseletére a Kormánynak ad felhatalmazást.

Ezzel párhuzamosan ugyanakkor meg kell teremteni a Kormány hatékony parlamenti ellenőrzésének feltételeit, ezért a Javaslat - összhangban az Amszterdami Szerződéshez csatolt, a nemzeti parlamentek szerepéről szóló jegyzőkönyvvel - széles körben előírja az Országgyűlés tájékoztatását a döntés-előkészítés tekintetében. A Javaslat lehetővé teszi, hogy a döntés-előkészítés során az Országgyűlés véleményéről tájékoztassa a Kormányt. Mivel az Európai Unió jogalkotásának terjedelme és mélysége megnehezíti az Országgyűlés ellenőrző szerepének gyakorlását, a Javaslat megteremti annak lehetőségét, hogy az Országgyűlés a Házszabályban az Európai Unióval összefüggő, az Alkotmány új 35/A. §-ában megjelölt jogosítványait akár teljes egészében egy kijelölt bizottságára ruházza.

A Javaslat az Alkotmány új 35/A. § (3) bekezdésében a Kormány Európai Unióval kapcsolatos tevékenységének ellenőrzését az Alkotmány 21. § (3) bekezdésében foglaltakkal összhangban teremti meg.

A Kormány Országgyűlés előtti felelősségének végső eszközeként természetesen az Európai Unió döntéshozatali eljárásában való nemzeti részvétellel összefüggésben is alkalmazható az Alkotmány 39/A. § (1) bekezdése.

A 8. §-hoz

A Javaslat a Kormány tagjai rendeletalkotási jogának pontosításával a csatlakozással összefüggésben reform előtt álló jogalkotási törvény érintett rendelkezésének alkotmányos alapjait teremti meg.

A 9. §-hoz

Az Európai Unión belüli bel- és igazságügyi együttműködés az EK-Szerződés 63. cikke szerint kiterjed a menekültek jogállásának meghatározására is. E rendelkezéssel az Unió kiterjesztette a védelmet a hazájukba visszatérni nem tudó vagy az egyéb okból védelemre szoruló személyekre is. Az uniós követelmények miatt a Magyar Köztársaságnak akkor is védelmet kell biztosítania, ha egy másik tagállam részesítette a külföldi személyt ideiglenes védelemben. A menekülő kifejezés magába foglalja mind a menekültügyi eljárás kérelmezőjét, mind a tömegesen menekülők csoportjának tagjait (menedékes), mind a nemzetközi jogi szabályok alapján védelemre szoruló, hazájába bármely okból vissza nem küldhető személyeket (befogadott). Mivel a hatályos Alkotmány a menekülőkre nézve nem tartalmaz rendelkezéseket, a Javaslat olyan rendelkezést iktat az Alkotmányba, amely szerint a Magyar Köztársaság a menekülők védelmét nemzetközi kötelezettségeinek megfelelően biztosítja.

A 10. §-hoz

Az Alkotmány az országgyűlési választásokon nem biztosítja az aktív választójogot a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező, de a választás napján külföldön tartózkodó magyar állampolgárok részére. Az eredetileg az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény 2. § (4) bekezdésében szereplő korlátozást az Alkotmánybíróság 3/1990. (III. 4.) számú határozatával megsemmisítette; az Országgyűlés azonban a Magyar Köztársaság Alkotmányának módosításáról szóló 1990. évi XVI. törvény 7. §-ával a megsemmisített korlátozást az Alkotmány 70. § (1) bekezdésének módosításával az Alkotmány szintjére emelte. Az országgyűlési választások alapvető szerepet töltenek be a képviseleti demokrácia működésében, az országos népszavazás pedig a népszuverenitás közvetlen megnyilvánulásának eszköze. Kifejezetten aggályos ezért, hogy - pusztán technikai nehézségekre hivatkozva - a választás, illetve a népszavazás napján külföldön tartózkodó, de a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárok nem gyakorolhatják egyik legfontosabb politikai alapjogukat. A választójog ezen korlátozása emellett ellentétes lehet az 1976. évi 8. törvényerejű rendelettel kihirdetett Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának 25. cikkével, ezért a belső jog és a nemzetközi kötelezettségek összhangjának biztosítása érdekében is szükséges az Alkotmány 70. § (1) bekezdésének módosítása. A Javaslat egységes szempont alapján az országos jelentőségű szavazásokon (országgyűlési képviselők és az Európai Parlament képviselőinek megválasztása, országos népszavazás) biztosítja, hogy a szavazás napján külföldön tartózkodó választópolgárok gyakorolhassák alapvető jogukat.

Az EK-Szerződés 19. cikk (1) bekezdése alapján az Európai Unió valamely tagállamának állampolgárságával rendelkező minden személynek joga van ahhoz, hogy lakóhelyén a helyhatósági választásokon választó és választható legyen. Tekintettel arra, hogy a helyi népszavazásban és a helyi népi kezdeményezésben való részvétel joga a helyi önkormányzati választással rokonítható, a Javaslat ezen jogokat az uniós polgárok számára is biztosítja. A Tanács 1994. december 19-én elfogadott, 94/80/EK irányelvének 5. cikk 3. pontja alapján a tagállamok az önkormányzati tisztségviselők vonatkozásában kiköthetik, hogy ezen tisztséget csak saját állampolgáraik tölthetik be. Mivel a magyar önkormányzati rendszerben a polgármester államigazgatási hatásköröket is ellát, indokolt, hogy a Javaslat az irányelvnek megfelelő korlátozást tartalmazzon.

Az életvitelszerűen, tartósan és jogszerűen a Magyar Köztársaság területén élő külföldi állampolgárokra a külföldiek beutazásáról, magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló 1993. évi LXXXVI. törvény a bevándorolt kifejezést használta; a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény azonban ezen személyeket letelepedettnek nevezi. A jogszabályok fogalmi rendszerének megváltozása nem eredményezheti azt, hogy a bevándoroltaknak az Alkotmány által biztosított jogokat a letelepedettek ne élvezhessék, ezért a Javaslat a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásán az aktív választójogot a letelepedettek részére is biztosítani kívánja. A Javaslat feloldja azt a közjogi ellentmondást, hogy míg a bevándoroltaknak (letelepedetteknek) aktív választójoga van a helyi önkormányzati választásokon, addig - a magyar állampolgárok közjogi jogállásához leginkább közelálló -elismert menekültek nem rendelkeznek választójoggal. Nemzetközi egyezményeink az elismert menekültek integrációját írják elő, amihez a politikai közösségbe való beilleszkedésük is elengedhetetlen. A Javaslat a menekültek választójogát a bevándoroltakkal (letelepedettekkel) megegyezően biztosítja.

A Javaslat kiegészíti az Alkotmány 70. §-át az európai parlamenti választásokon való aktív és passzív részvétel jogával. Az EK-Szerződés 19. cikk (2) bekezdése, valamint 190. cikke alapján az Európai Unió valamely tagállamának állampolgárságával rendelkező minden személynek joga van ahhoz, hogy egy tagállam területén levő lakóhelyén az európai parlamenti választásokon választó és választható legyen.

A választójog korlátozásának feltételeit a Javaslat a jelenleg hatályos szabályoknak megfelelően tartalmazza, az uniós polgárok esetében azonban kimondja, hogy akit az állampolgársága szerinti államban választójogától megfosztottak, az választójogával a Magyar Köztársaságban sem élhet.

Az Alkotmány hatályos 70. § (4) bekezdése minden magyar állampolgár számára biztosítja a közügyek viteléhez való jogot. Tekintettel arra, hogy az egyes alapjogok - így az aktív és a passzív választójog, a népszavazásban és a népi kezdeményezésben való részvétel joga, a hivatalviselés joga, a kommunikációs alapjogok és az egyesülési jog - teljes egészében kitöltik a közügyek viteléhez való jog tartalmát, a Javaslat a közügyek viteléhez való jogot elhagyja az Alkotmány rendelkezései közül.

A 11. §-hoz

A Javaslat az Alkotmány közteherviselésre vonatkozó, 70/I. §-ának pontosabb megfogalmazását adja. Míg - az Alkotmány szó szerinti értelmezése alapján - jelenleg a közteherviselés csak a magyar állampolgárokat terheli, a Javaslat szerint e kötelezettség minden természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre kiterjedne.

A 12. §-hoz

A Javaslat az Alkotmány 71. § (1) bekezdését kiegészíti az európai parlamenti választásokra való utalással, valamint kimondja, hogy a többi választási törvényhez hasonlóan az Európai Parlament képviselőinek választásáról szóló törvény elfogadásához is a jelenlevő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges. A megyei közgyűlés elnökévé a Javaslat szerint - a polgármesterekhez hasonlóan, az ott kifejtettek szerint - magyar állampolgár választható.

A 13. §-hoz

A Javaslat szerint ügydöntő országos népszavazást kell tartani a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról. Tekintettel a népszavazás speciális voltára, valamint arra, hogy kiemelkedő nemzeti érdek fűződik a népszavazás belátható időn belül történő sikeres lebonyolításához, a Javaslat szerint az Országgyűlés mint alkotmányozó hatalom a csatlakozásról szóló népszavazásra speciális szabályokat állapít meg. Ennek megfelelően az alkotmányozó hatalom eltér az Alkotmány 28/C. § (2) és (4) bekezdéseitől, 30/A. § (1) bekezdésének d) pontjától, valamint a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 130. § (1)-(3) bekezdéseitől, amikor úgy rendelkezik, hogy a népszavazás időpontját és a népszavazásra bocsátandó kérdést az Országgyűlés határozza meg, amely döntéssel szemben jogorvoslatnak nincs helye.

A 14. §-hoz

A Javaslat rendelkezései főszabályként a kihirdetés napján lépnek hatályba, a közösségi jog és a belső jog viszonyáról rendelkező, az MNB elnökének jogalkotási hatáskört biztosító, az Országgyűlés szerepéről rendelkező és a választójogról rendelkező egyes szakaszok azonban csak a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatályba lépésének napján lépnek hatályba.

A csatlakozásról szóló népszavazásra vonatkozó rendelkezések a csatlakozás napján okafogyottá válnak, ezért előre rögzíthető, hogy ezek a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatályba lépésének napján hatályukat vesztik.

Az Alkotmány hatályos szövege több helyen, így a hatalom erőszakos gyakorlásának tilalmával, a rendkívüli helyzetekkel, a bíróságok és az ügyészségek feladataival és az Alkotmány mint norma címzettjeivel kapcsolatban pontatlanul fogalmaz, amikor csak a magyar állampolgárokra vonatkoztatja ezen rendelkezéseket. A Javaslat pontosítja ezért az Alkotmány 2. §-ának (3) bekezdését, 19. §-a (3) bekezdésének i) pontját, 19/E. §-ának (1) bekezdését, 35. §-a (1) bekezdésének a) és i) pontjait, 40/B. §-ának (2) bekezdését, 50. §-ának (1) bekezdését, 51. §-ának (1) és (3) bekezdéseit, valamint 77. §-ának (2) bekezdését.

A Javaslat az Alkotmány szintjén deregulációt hajt végre, amikor az alaptörvényt módosító, normatartalom nélküli törvényeket hatályon kívül helyezi.